tafelvoetbal

Home Contact Links

 

formule 1 regels

 

 

 

Formule 1 basis regels

Formule 1 is weer helemaal hot. Zeter in nederand en belgie, na de prestatis van Max Verstappen. Er valt veel te vertellen over autosport, en formule 1 in het bijzonder. Formule 1 heeft een rijke historie en er zijn veel gerelateerde raceklassen die ermee te maken hebben, zoals andere formule wagens en bijvoorbeeld karts. Wij proberen op deze website een zo goed mogelijk en compact overzicht te geven van de regels, en een aantal zaken die je moet weten over formule 1. Zeker met Max Verstappen opnieuwe in de spotlights na een fantatstisch eerste seizoen, en een sterk begin met een overstap naar het Red Bull team wordt het ook in 2016 de formule 1 weer een sport om goed te blijven volgen!

 

 

Formule 1 grand prix kalender in 2017

De Formule 1 is de koningsklasse in de autosport. Er wordt jaarlijks op een verschillend aantal circuits gereden. De FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) is verantwoordelijk voor het organiseren van het formule 1 kampioenschap. 2017 Belooft een spectaculair seizoen te worden. Met Max Verstappen in de Red Bull, Stoffel Vandoorne in de McLaren en ook leuk om de sympathike (nederlands sprekende) duitser Nico Hulkenberg te volgen in het fabrieksteam van Renault.

 

Hieronder de racekalender van alle formule 1 races in 2017:

race nr

naam

plaats

datum

1

GP van Australië

Albert Park - Melbourne

29 maart

2

GP van China

China Shanghai International Circuit, Jiading

9 april

3

GP van Bahrein

Bahrain International Circuit, Sakhir

16 april

4

GP van Rusland

Sochi Autodrom, Sochi

30 april

5

GP van Spanje

Circuit de Barcelona-Catalunya, Montmel

14 mei

6

GP van Monaco

Circuit de Monaco (statencircuit), Monte Carlo

28 mei

7

GP van Canada

Circuit Gilles Villeneuve, Montreal

11 juni

8

GP van Europa

Circuit Bakoe (stratencircuit), Azerbeidzjan

25 juni

9

GP van Oostenrijk

Red Bull Ring, Spielberg

9 jul

10

GP van Groot-Brittannië

Verenigd Koninkrijk, Silverstone Circuit

16 juli

11

GP van Hongarije

Hungaroring, Mogyoród

30 juli

12

GP van België

Circuit de Spa-Francorchamps, Francorchamps

27 augustus

13

GP van Italië

Autodromo Nazionale Monza, Monza

3 september

14

GP van Singapore

Marina Bay Street Circuit, Singapore

17 september

15

GP van Maleisië

Sepang International Circuit - Sepang

1 oktober

16

GP van Japan

Suzuka International Racing Course, Suzuka

8 oktober

17

GP van de Verenigde Staten

Circuit of the Americas, Travis County, Texas

22 oktober

18

GP van Mexico

Mexico Autódromo Hermanos Rodríguez, Mexico-Stad

29 oktober

19

GP van Brazilië

Autódromo de Interlagos José Carlos Pace, Cidade Dutra

12 november

20

GP van Abu Dhabi

Yas Marina Circuit, Yas

26 november

 

 

Nieuwe regels formule 1 in 2017

Er wordt in de formule 1 regelmatig, ook tijdens het seizoen, gesproken over regels en regelementen. Voor 2017 is de belangrijkste wijziging dat er nieuwe maten en afmetingen zijn bepaald voor de wagens en vooral de banden. Dit moet ervoor zorgen dat er meer snelheid, meer grip en meer spectakel moet ontstaan op de baan. De voorwielen worden 5 centimeter breder, de achterwielen 8 centimeter. Ook het bodywork en de voor- en achtervleugels worden volgend jaar breder.

Een andere regel die op de schop is genomen is dat bij regenraces de auto's gewoon vanaf de startgrid starten. Dit nadat er veel kritiek was op de starts waarbij er ronde na ronde achter een pacecar werd gereden voordat de race daadwerkelijk werd vrijgegeven.

Het wordt spannend om te zien welke teams de regels het beste weten te gebruiken en gedurende het seizoen in het voordeel kunnen benutten. 2017 zal vast een prachtig formule 1 seizoen opleveren!

 

Gratis formule 1 afbeelding voor alle fans

Ontvang nu GRATIS deze prachtige artistieke bewerking van de eerste overwinning van Max verstappen in het GROOT, waarin hij ronde na ronde de jagende Ferrari van Kimi Raikonen achter zich hield! LET OP, de gratis op te vragen versie is van veel hogere kwaliteit dan de afbeelding hieronder.

max verstappen eerste win

 

Het formule 1 kampioenschap

Formule 1 is een sport waarin de kwaliteiten van de coureur samengaan met de kwaliteit van de auto. De beste combinatie van een goede coureur en een goede auto winnen uiteindelijk de meeste races, en daarmee het kampioensschap. Er is om die reden ook een coureurs kampioenschap en een constructeurs kampioenschap. De eerste is natuurlijk het hoofddoel, maar voor autofabricanten en leveranciers van motoren is de tweede ook erg interessant.

De puntenverdeling in het kampioensschap is per race als volgt (2016):

plaats (finish)

Punten

1

25

2

18

3

15

4

12

5

10

6

8

7

6

8

4

9

2

10

1

 

 

Kwalificatie en raceweekend formule 1

Een formule 1 grand prix (GP) wordt in een weekend gehouden. Er worden trainingen gehouden waarbij de afstelling van de auto kan worden getest en aangepast. Daarnaast wordt er een kwalificatie gereden om de startopstelling voor de race te bepalen, en tot slot natuurlijk de race zelf.

Kwalificatie formule 1 (Qualifying)

De kwalificatie in de formule 1 is bedoeld om de startopstelling te bepalen. Het doel is om een zo snel mogelijke rondetijd neer te zetten. In 2016 heeft er een wijziging plaatsgevonden in de opzet van de kwalificatie. In de eerste 2 races is dit toegepast, met als opzet een afvalrace, maar na veel kritiek is vanaf race 3 de kwalificatie volgens de regels van 2015 weer teruggekomen. Het doel was om de kwalificatie spannender en minder voorspelbaar te maken, maar dit mislukte hopeloos. Voor 2017 is de verwachting dat er alsnog aanpassingen worden doogevoerd, waar hopelijk wat beter over nagedacht wordt.

Voor nu is en blijft de kwalificatie voor formule 1 als volgt:

Q1 - Alle wagens hebben 18 minuten de tijd om op de baan een snelle rondetijd neer te zetten. De 16 snelste rondetijden gaan door naar de volgende ronde. De laatste 6 vallen af en starten de race vanaf plek 17 t/m 22, op volgorde van de uitslag.

Q2 - De overgebleven 16 auto's hebben in tweede sessie 15 minuten om een snelle rondetijd neer te zetten. In deze sessie vallen er weer 6 rijders af, die daarmee de startplekken 11 t/m 16 vullen.

Q3 - De laatste 10 deelnemers strijden in de laatste kwalificatiesessie voor poleposition. De sessie duurt 12 minuten. De coureur met de snelste tijd in deze sessie zal de race vooraan, op pole position, beginnen. De overige deelnemers vullen de overige plekken 1 t/m 9 op basis van de onderlinge rondetijden.

F1 Race

startlicht formule 1De race wordt over een vast aantal ronden per circuit gereden. Het uitgangspunt daarbij is dat de totale lengte van de race 305 km is. De laatste ronde daarin wordt tot aan de finisch afgemaakt. Een race duurt gemiddeld al snel rond de 60 ronden lang. Er is wel een limiet van maximaal 2 uur racetijd, in het geval van veel ongevallen, vertraging en bijvoorbeeld door extreem slecht weer. Een uitzondering op de raceafstand is het stratencircuit van Monaco. Hier is de totale raceafstand 260 km.

Voor de start van de race worden de startlichten 1 voor 1 aangezet. Op het moment dat alle lichten uitgaan start de race!

 

Tijdens de race mogen coureurs pitstops maken, om banden te verwisselen. Het is zelfs zo dat het verplicht is om op twee verschillende sets banden te rijden in een race, dus 1 stop is verplicht. Verder zorgen de pitstops voor nieuwe, en daardoor snellere , banden. De tijd die hiermee weer wordt gewonnen is omvangrijker dan tijd die de vaak supersnelle pitstops duren tijdens de race. Vanaf 2010 wordt er niet meer getankt tijdens de pitstops.

Tijdens de race kunnen er tijdstraffen worden uitgedeeld, bijvoorbeeld bij een onregelementaire inhaalacties. De straf kan leiden tot een zogenaamde 'drive through penalty' Dit houdt in dat een coureur de pits in moet, zonder banden te verwisselen.

De belangrijkste vlaggen die tijdens een race gezwaaid kunnen worden zijn:

 

De winnaar van de race is uiteraard degene die als eerste over de finish komt na alle ronden. De puntenverdeling is hierboven al aangegeven. Alle punten van elke race worden opgeteld voor het wereldkampioenschap, waarmee de wereldkampioen formule 1 jaarlijks wordt bepaald.

Na een race volgt er een huldiging op het podium (traditioneel met Champagne) hier ontvangen de nummers 1, 2 en 3 van de race een beker, en de worden de prijzen voor de winnende constructeurs uitgedeeld.

 

Formule 1 simulatie, Project Cars en Iracing

Er zijn door de jaren heen verschillende formule 1 simulatie spellen op computers ontwikkeld. Jarenlang is Grand Prix 4 van Geoff Grammond als beste simulatie op de PC als beste vergelijking met de werkelijkheid bestempeld. Inmiddels is de meest recente race simulator Project Cars vernieuwd waarin (naast andere raceklassen) de Formule 1, onder de naam Formule A, ook op de playstation als echte simulator game is uitgegeven. Wil je tegenwoordig echt leren racen en online een eerlijke competitie hebben, dan is er eigenlijk niets beters dan iracing op dit moment. Je kan hulp van de virtuele racing school en in een mazda en skip barber een echte racer worden. DE opzet van iracing is dat je licentie punten moet verdienen door binnen de baan (track limits) en zonder ongelukken moet racen. HEt effect is prachtig want races zijn vaak spannend, hel realistisch en dicht op elkaar. Je rondetijden, standen en competities worden bijgehouden. Met een (simpel) racestuurtje is de ervaring en nog mooier en kun je met nog meer precisie racen!

 

Zie hieronder een voorbeeld van een race in project cars, en oordeel zelf.

En ben je enthousiast, hier kun je hem snel, en voordelig bestellen (al dan niet met stuur)

 

Wat zou het leuk zijn als Max Verstappen via Project Cars zijn prestaties op de playstation 4 zou kunnen tonen. Het is van hem bekend dat hij veel oefent met simulators, hij zal vast deze nieuwe game ook hebben straks.

 

Formule 1 banden en kleuren

formule 1 banden kleurenDe banden die worden gebruikt worden geleverd door leverancier Pirelli. Hoe zachter de band, hoe sneller de auto is, maar deze zachte banden slijten ook (enorm) snel. Er wordt vaak strategisch met de banden omgegaan. Pirelli heeft de banden goede herkenbare gekleurde markeringen meeggegeven, zodat ook de kijkers goed kunnen volgen wat er voor bandenstrategie wordt gevolgd.

 

 

Er zijn (vanaf 2016) vijf type banden voor droog weer, in volgorde van de snellere band en snelst slijtende band zijn dat:

 

Er zijn twee type banden voor natte weersomstandigheden:

 

 

 

Techniek, motoren en DRS

De techniek in de autosport heeft niet stilgestaan, maar in de formule 1 zijn de ontwikkelingen o.a. vanwege de hoge kosten allemaal wel wat ingeperkt. De autosport en formule 1 staat wel vaak aan de voorkant van veel ontwikkelingen die later in personenauto's worden doorgevoerd. Zo is bijvoorbeeld het ABS systeem een techniek die uit de autosport komt.

Er wordt tegenwoordig met V6 motoren gereden waardoor het kenmerkende huilende fellere geluid van vroegere f1 motoren een stuk minder is, tot teleurstelling van vele fans. Het aantal motoren wat gebruikt mag worden per seizoen is vastgesteld op 4. Zijn er meerdere motoren nodig, dan gelden er straffen door teruggezet te worden op de grid na kwalificatie. Er gaan overigens wel stemmen op om het aantal motoren per seizoen te verhogen tot 5. En ook aan het geluid van de motoren wordt vanwege de sportbeleving waar mogelijk verbeterd.

Verder zijn er wel een aantal technieken ontwikkeld die het racen spannender moeten maken, en meer inhaalmogelijkheden moet opleveren. We hebben het hier onder andere over het DRSen het ERS-systeem.

DRS-systeem

DRS staat voor 'Drag Reduction System'. Met dit systeem kan een coureur zijn achtervleugel platter leggen om tijdelijk minder weerstand (drag) te hebben. Hierdoor kan een hogere topsnelheid worden bereikt. Er zijn wel een aantal voorwaarden voor het gebruiken van DRS tijdens een race:

 

ERS-systeem

ERS staat voor 'Energy Recovery System'. Met dit systeem wordt energie opgeslagen die wordt gehaald uit de energie die vrijkomt bij het remmen. Deze energie is door een coureur in te zetten voor een korte extra pk boost van maximaal 6,7 seconde totaal per ronde.

 

 

 

Track limits f1 circuit

Met de track limits wordt de uiterste belijning om de racebaan bedoeld. Om een eerlijke race te hebben moet iedereen binnen dze lijnen alle snelle tijden proberen te rijden en elkaar in te halen. De track limits worden met een witte lijn aangegeven, waarbij de regel is dat je niet met 4 wielen over deze lijn mag komen. Echter het probleem met de track limits is vaak het handhaven van straffen hierop. Soms gaat iemand buiten de baan, maar heeft diegene geen echt voordeel van het gaan over de track limits. Maar soms heeft iemand duidelijk voordeel door bijvoorbeeld de baan af te snijden. Het overtreden van de track limits, het buiten de baan gaan, wordt in geval van voordeel door de racedirectie bestraft met een tijdpenalty die na de finsch wordt toegevoegd, bijvorbeeld 5 of 10 seconden.

Omdat er best veel vragen zijn over de track limit regels en wanneer het overschreiden van track limits nu wel of niet een voordeel geeft, of wanneer het nodig was om een ongeluk te voorkomen, wordt er in de racerij nagedacht over een verbetering van dit systeem. Voorbeelden om dit geautomatiseerd te doen zijn ern natuurlijk zat. In race simulatie games, zoals iracing of project cars, waarin via de computer gewoon te zien is dat iemand buiten de limiet is gegaan en dan een rondetijd niet telt, of je op de baan tijd moet teruggeven door van het gas af te gaan of de motor iets wordt geknepen.

 

 

Formule 1 weetjes

Belangrijke teams die al jarenlang furore maken in de formule 1 zijn:

 

Nico Rosberg is de laatste wereldkampioen uit 2016. Hij troefde maar net Lewis Hamilton af, de kampioen uit 2015, en overigens ook het jaar daarvoor in 2014. De superieure Mercedes auto stond aan de basis van deze wereldkampioenschappen. Nico Rosberg is na zijn kampioensjaar direct gestopt met formule 1 racen.

Andere ex-wereldkampioenen die wel meerijden (in 2017) zijn:

 

Andere grootheden uit de wat moderne tijd van de formulie 1 zijn:

 

 

Max Verstappen getipt als kampioen

Voor ons als Nerdelanders (en Belgen) is heeft fantastische seizoen van Max Verstappen in 2016 veel indruk gemaakt. Na 4 races in de Toro Rosso, overgestapt in de Red Bull en diret de race in spanje winnen ! Natuurlijk vielen de twee Mercedes coureurs in die race uit, maar gedurende het jaar kreeg Mercedes regelmatig de druk op de ketel van de Red Bull auto's die met een overwinning van Daniel Ricciardo en vele podiumplaatsen de duidelijke uitdager van Mercedes bleken te zijn, ruim voor Ferrari. De race in brazilie in de regen heeft Max Verstappen een absolute heldenstatus gegeven in de formule 1 racewereld. Vergelijkingen met de groten der aarden, zoals Ayrton Senna, werden er wederom snel bijgehaald. Hopelijk kan Max de ingezette lijn doorzetten en meer en meer domineren in de koningsklasse van de racerij.

In 2017 zijn de verwachtingen hoog gespannen.. Mercedes heeft met Hamilton een absolute topcoureur. Zijn nieuwe teamgenoot Valteri Bottas kan nu eindelijk laten zien hoe goed hij daadwerkelijk is. Red Bull zal hopelijk geen terrein verliezen qua ontwerp en motorvvermogen, maar of het gat naar Mercedes is te dichten blijft de vraag. Daarachter staat ook Ferrari niet stil en zullen ze er alles aan doen om weer als absoluut topteam GrandPrix te kunnen winnen.

Intresante outsiders voor volgend jaar? Wat kan McLaren voor elkaar krijgen. Met Fernando Alonso maar ook Stoffel Vandoorne. Kan het topteam weer boven het gemiddelde uitsteken en weer eens voor podiums gaan? En dan Renault. Jaren geleden met Williams dominerend in de F1. Zou dit het jaar worden waarin Nico Hulkenberg het podium kan halen wat hij telkend net niet bereikte met het vorig jaar verassend goede team van Force India? Tot slot wat zal er komen van Carlos Sainz. Naast Verstappen deed hij het uitstekend in zijn debuutjaar bij Torro Rosso. Naast Kvyat stak hij er duidelijk bovenuit. Hopelijk kan de Torro Rosso in de samenwerking met Red Bull en Renault weer tot een goede auto komen en kan hij wederom laten zien wat hij kan.

Tot zover, hopelijk een fantastisch 2017 formule 1 jaar voor iedereen! Wij tippen in ieder geval Max Verstappen als nieuwe kampioen in 2017!

 

O, en leuk om zelf alvast een beetje te oefenen, hieronder een leuk race spelletje. Later evt. meer, of mail ons als je interesse hebt in meer of gewoon een reactie wil geven.

Om te spelen, klik even op het plaatje en dan kun je met de pijltjestoetsen spelen. Een tweede speler kan met W,A,S,D, spelen.

 

 

Via de knop hieronder kom je op de hoofdpagina met alle sporten.

Terug naar sport regels