Formule 1

Uitleg, overzicht en weetjes over de formule 1.

Formule 1 regels

De Formule 1 is de koningsklasse in de autosport. Er wordt jaarlijks op een verschillend aantal circuits gereden. De FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) is verantwoordelijk voor het organiseren van het formule 1 kampioenschap. Het formule 1 seizoen belooft ook het komende jaar weer een spectaculair seizoen te worden. Max verstappen gaat mogelijk op voor zijn 3e Wereldtitel, maar zal de strijd moeten aangaan met meerdere teams.

In 2023 was oorspronkelijk gerekend met een record aantal races van 24, maar de race in China is afgelast vanwege aanhoudende Corona.

De inmiddels bijna niet meer weg te denken Grand Prix van Nederland staat gepland op 27 augustus 2023.

Wij vertellen je op deze pagina grag wat meer over formule 1 en de bijzonderheden, spelregels, regelgeving en andere zaken die daarbij komen kijken. Ook geven we een overzicht van alle races in het huidge kalenderjaar, zodat je (onder voorbehoud van wijzigingen) een beetje beeld hebt wanneer er een race op de agenda staat.

formule 1


Gewijzigde regelementen F1

De formule 1 heeft jaarlijks vaak kleine wijzigingen in de regelemeneten. Een aantal opvallende, die je ook terug ziet in het huidige seizoen, zijn hieronder weegegeven:

Motoren bevroren - De ontwikkeling van de motoren in de formule 1 wagens wordt 'bevroren' vanaf 2022 tot 2026. Er mag in principe geen ontwikkeling van de motoren meer plaatsvinden.

Verhoogde vloer - Het basisontwerp van de auto's is vanaf 2022 drastisch gewijzigd. Eén van de problemen die de teams daarmee kregen was dat van porpoising (het op en neer stuiteren van de wagens). Veel teams hebben daar hard aan gewerkt, maar om het nog wat makkelijker te verhelpen is de minimale rijhoogte verhoogd met 15 mm.

Rolbeugels - De rolbeugels die bescherming bieden als een auto op de kop komt, moeten vanaf 2023 een kracht van 15G kunnen opvangen. Dit naar aanleiding van een ongeluk vorig jaar met Zhou Guanyu op Silverstone waar het maar net goed afliep.

Lichter - Teams worstelen vaak met het minimale gewicht van de auto. Toch wil de FIA dat er vanaf 2023 2 kilo aan gewicht verdwijnt per auto.

Testen qualificatie banden - Dit jaar wil men op 2 cicuits een qualificatie houden waarbij het verplicht is om op 1 soort band te rijden. Men wil Q1 op de harde band, Q2 op de medium band en Q3 op de zachte band. Dit om o.a. slijtage van banden eerlijker te verdelen.

Formule 1 kalender 2021

Hieonder de door de FIA gepubliceerde kalender voor 2023, waarbij op dit moment bekend is dat de GP van China is afgelast vanwege de Corona problematiek in dat land:

formule 1 kalender 23


Kwalificatie Formule 1

Een formule 1 grand prix (GP) wordt in een weekend gehouden. Er worden trainingen gehouden waarbij de afstelling van de auto kan worden getest en aangepast. Daarnaast wordt er een kwalificatie gereden om de startopstelling voor de race te bepalen, en tot slot natuurlijk de race zelf.

De kwalificatie in de formule 1 is bedoeld om de startopstelling te bepalen. Het doel is om een zo snel mogelijke rondetijd neer te zetten. De kwalificatie voor de race gaat als volgt in drie afvalrondes

Q1 - Alle wagens hebben 18 minuten de tijd om op de baan een snelle rondetijd neer te zetten. De 16 snelste rondetijden gaan door naar de volgende ronde. De laatste 6 vallen af en starten de race vanaf plek 17 t/m 22, op volgorde van de uitslag.

Q2 - De overgebleven 16 auto's hebben in tweede sessie 15 minuten om een snelle rondetijd neer te zetten. In deze sessie vallen er weer 6 rijders af, die daarmee de startplekken 11 t/m 16 vullen.

Q3 - De laatste 10 deelnemers strijden in de laatste kwalificatiesessie voor poleposition. De sessie duurt 12 minuten. De coureur met de snelste tijd in deze sessie zal de race vooraan, op pole position, beginnen. De overige deelnemers vullen de overige plekken 2 t/m 10 op basis van de onderlinge rondetijden.

Techniek, motoren en DRS

De techniek in de autosport en zeker in de formule 1 staat wel vaak aan de voorkant van veel ontwikkelingen die later in personenauto's worden doorgevoerd. Zo is bijvoorbeeld het ABS systeem een techniek die uit de autosport komt.

Er wordt tegenwoordig wel rekening gehouden met de kosten, en met beperken van technische zaken zoals actieve vering waardoor de concurentie voor teams met kleinere budgetten gewoon te groot wordt.

Er zijn een tweetal technische onderdelen die zijn ontwikkeld om het racen spannender te maken. Dit zijn het DRS en het ERS-systeem.

DRS staat voor 'Drag Reduction System'. Met dit systeem kan een coureur zijn achtervleugel platter leggen om tijdelijk minder weerstand (drag) te hebben. Hierdoor kan een hogere topsnelheid worden bereikt. Er zijn wel een aantal voorwaarden voor het gebruiken van DRS tijdens een race:

  • DRS mag pas gebruikt worden na de tweede ronde.
  • DRS mag alleen op sommige stukken van het circuit gebruikt worden.
  • DRS mag alleen gebruikt worden bij droog weer.
  • De afstand tot de voorligger moet minder dan 1 seconde zijn.

ERS staat voor 'Energy Recovery System'. Met dit systeem wordt energie opgeslagen die wordt gehaald uit de energie die vrijkomt bij het remmen. Deze energie is door een coureur in te zetten voor een korte extra pk boost van maximaal 6 tot 7 seconde totaal per ronde.


Formule 1 race

De race wordt over een vast aantal ronden per circuit gereden. Het uitgangspunt daarbij is dat de totale lengte van de race 305 km is. De laatste ronde daarin wordt tot aan de finisch afgemaakt. Een race duurt gemiddeld al snel rond de 60 ronden lang. Er is wel een limiet van maximaal 2 uur racetijd, in het geval van veel ongevallen, vertraging en bijvoorbeeld door extreem slecht weer. Een uitzondering op de raceafstand is het stratencircuit van Monaco. Hier is de totale raceafstand 260 km.

Voor de start van de race worden de rode startlichten 1 voor 1 aangezet. Op het moment dat alle lichten tegelijk uitgaan start de race!

Tijdens de race mogen coureurs pitstops maken, om banden te verwisselen. Het is zelfs zo dat het verplicht is om op twee verschillende sets banden te rijden in een race, dus 1 stop is verplicht. Verder zorgen de pitstops voor nieuwe, en daardoor snellere, banden. De tijd die hiermee weer wordt gewonnen is omvangrijker dan tijd die de vaak supersnelle pitstops duren tijdens de race. Vanaf 2010 wordt er niet meer getankt tijdens de pitstops.

Tijdens de race kunnen er tijdstraffen worden uitgedeeld, bijvoorbeeld bij onregelementaire inhaalacties. De straf kan leiden tot een zogenaamde 'drive through penalty' Dit houdt in dat een coureur de pits in moet, zonder banden te verwisselen.

formule 1 race

De belangrijkste vlaggen die tijdens een race gezwaaid kunnen worden zijn:

  • Rood = Wedstrijd wordt (tijdelijk) afgebroken
  • Geel = Gevaar, snelheid minderen en NIET inhalen
  • Groen = Gevaar is voorbij
  • Blauw = Aanwijzing om snellere deelnemer (met ronde voorsprong) voor te laten
  • Zwart/Wit geblokt = Finishvlag

De winnaar van de race is uiteraard degene die als eerste over de finish komt na alle ronden. De puntenverdeling is hierboven al aangegeven. Alle punten van elke race worden opgeteld voor het wereldkampioenschap, waarmee de wereldkampioen formule 1 jaarlijks wordt bepaald.

Na een race volgt er een huldiging op het podium (traditioneel met Champagne) hier ontvangen de nummers 1, 2 en 3 van de race een beker, en worden de prijzen voor de winnende constructeurs uitgedeeld.


Track limits f1

Met de track limits wordt de uiterste belijning om de racebaan bedoeld. Om een eerlijke race te hebben moet iedereen binnen deze lijnen alle snelle tijden proberen te rijden en elkaar in te halen. De track limits worden met een witte lijn aangegeven, waarbij de regel is dat je niet met 4 wielen over deze lijn mag komen. Echter het probleem met de track limits is vaak het handhaven van straffen hierop. Soms gaat iemand buiten de baan, maar heeft diegene geen echt voordeel van het gaan over de track limits. Maar soms heeft iemand duidelijk voordeel door bijvoorbeeld de baan af te snijden. Het overtreden van de track limits, het buiten de baan gaan, wordt in geval van voordeel door de racedirectie bestraft met een tijdpenalty die na de finishwordt toegevoegd, bijvoorbeeld 5 of 10 seconden.

Per race worden vaak een aantal specifiek zone benoemd waar de tracklimits niiet mogen worden overschreden. Meestal krijgen rijders een aantal waarschuwingen voordat er daadwerkelijke strafen worden uitgedeeld.

Omdat er best veel vragen zijn over de track limit regels en wanneer het overschreiden van track limits nu wel of niet een voordeel geeft, of wanneer het nodig was om een ongeluk te voorkomen, wordt er continu naar gekeken en verbeterd als het gaat om het zo goed mogelijk handhaven van track limits.

Formule 1 weetjes

Belangrijke teams die al jarenlang furore maken in de formule 1 zijn:

  • Ferrari (16 wereldtitels)
  • McLaren (9 wereldtitels)
  • Williams (8 wereldtitels)
  • Mercedes AMG (9 wereldtitels) - waarvan 7 in de moderne F1 tijd en twee uit 1954 en 1955).

Max Verstappen is de regerend wereldkampioen nadat hij na 2021 ook het seizoen 2022 op zijn naam heeft weten te zetten. Hij vesloeg met enige afstand Charles Lecerc, die op zijn beurt nipt 2e werd voor de teamgenoot van Verstappen, Sergio Perez.

Andere ex-wereldkampioenen die naast Max nog meerijden (in 2023) zijn:

  • Lewis Hamilton (kampioen is 2008, 2014, 2015, 2017, 2018, 2019, 2020).

  • Sebatian Vettel (kampioen in 2010, 2011, 2012, 2013)
  • Fernando Alonso (kampioen in 2005 en 2006)

Andere grootheden uit de wat moderne tijd van de formulie 1 zijn:

  • Ayrton Senna (wordt gezien als de allerbeste ooit, ondanks maar 3 wereldtitels) Hij overleed op het circuit van San Marino na een crash in 1994.
  • Alan Prost (won 4 keer het kampioensschap en had het vaak in de races aan de stok met Senna)
  • Michael Schumacher (won maar liefst 7 titels en staat bij velen qua talent minimaal zo hoog aangeschreven als Senna).
  • Uit de beginjaren van de formule 1 is Juan Manuel Fangio degene met de meeste titels (5 titels).

 

Het formule 1 kampioenschap

Formule 1 is snelle sport waar gevoel voor de auto, balans, reactiesnelheid, secuurheid allemaal belangrijk zijn als kwaliteiten van de coureur. Daarnaast is het technisch aspect van elke auto, elk team, belangrijk. De beste combinatie van een goede coureur en een goede auto winnen uiteindelijk de meeste races, en daarmee het kampioenschap. Er is om die reden ook een coureurs kampioenschap en een constructeurs kampioenschap. De eerste is in de strijd op de baan natuurlijk het hoofddoel, maar voor autofabricanten en leveranciers van motoren is de tweede ook erg interessant.

De puntenverdeling in het kampioensschap is per race als volgt. De eerste 10 die over de finish komen krijgen in volgorde van 1 t/m 10 de volgende punten: 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1.

De coureur met de snelste ronde tijdens de race verdient 1 extra punt . Voorwaarde is wel dat deze persoon in de top 10 van de race moet finishen.

Alle punten opgeteld aan het einde van het seizoen bepaald de eindrangschikking en daarmee de uiteindelijke formule 1 kampioen.

De puntentelling van alle punten die voor het hele team zijn behaald, door de 2 coureurs (of eventuele invallers tijdens het seizoen) worden behaald tellen aan het einde van het seizoen op voor het zogenaamde constructeurs kampioenschap. Oftewel, welk team had het het beste voor elkaar als technisch en tactisch geheel.

Banden formule 1

De banden die worden gebruikt worden geleverd door leverancier Pirelli. Zoals gezegd zijn de banden vanaf het nieuwe seizoen een stuk groter met een diameter van 18 inch. Hoe zachter de band, hoe sneller de auto is, maar deze zachte banden slijten ook (enorm) snel. Er wordt vaak strategisch met de banden omgegaan. Pirelli heeft de banden goede herkenbare gekleurde markeringen meeggegeven, zodat ook de kijkers goed kunnen volgen wat er voor bandenstrategie wordt gevolgd.

Er zijn verschillende type banden beschikbaar, maar om het goed volgbaar te houden voor de fans, wordt het gebruik van kleuren versimpelt. Er zijn 3 kleuren voor droog weer bandenmaar liefst zeven type banden voor droog weer, in volgorde van de snellere band en snelst slijtende band zijn dat:

  • Hard - Witte markering
  • Medium - Gele markering
  • Zacht - Rode markering

Bij natte weersomstandigheden wordt er met banden gereden met profiel. De keuzes daarin bestaan dan nog wel uit groene intermediate banden en blauwe full wets, voor de meest natte omstandigehden.


Zandvoort en Spa

De grand prix van Nederland was voor race fans, zowel uit Nederland als over de hele wereld een gigantisch autosport feest. De sfeer, de prestaties en de organisatie zijn volop geprezen bij de grand prix van Nedeland. Zowel die van 2021 als 2022.

Met de dubbele winst van Max Verstappen in Zandvoort en uiteindelijk ook het 2e Wereldkampioenschap op zak kan het zo maar weer een spannend weekend worden waar belangrijke punten worden verdeeld in 2023.

De grandprix van Nederland op het circuit van Zandvoort staat gepalnd op 27 augustus 2023, maar dat is niet eerder dan de race op het fantastische circuit Spa Francorchamps in belgie. Deze race wordt op 30 juli, vlak voor de zomerstop in de Formule 1, gereden!.




THEMA PAGINA'S

 

 


SPORT MENU

 

 

 


BLOG EN TWEETS

  • SPECIAAL uitgelicht

CONTACT

 

Sport en Spelen overzicht van belangrijke organisaties. Wilt u ook hier op de kaart komen te staan?

Neem contact op via het e-mail formulier voor meer informatie

Heeft u een concrete vraag of wenst u meer informatie over de formule 1 sport of heeft u een wens voor sponsoring of adverteren, neem dan gewoon direct vrijblijvend contact met ons op!

 

icon 3www.sport-en-spelen.nl

icon

If you have everything under control, you're not moving fast enough.

 


SPORT PARTNERS