Azul

Spelregels bordspel Azul

azul

Azul

Azul is een heel charmant bordspel waarbij je met kleine speelstenen in de vorm van tegels aan de slag gaat om je tegenstanders te verslaan.

De naam Azul is afkomstig van Azuleojos, wat de oorspronkelijke witte en blauwe keramische tegels zijn die de Moren hadden uitgevonden en door de Portugese koning zijn omarmt omdat deze zo bij hem in de smaak vielen.

Dit gegeven is een leuk startpunt wat Azul heeft. Het doel van het spel is om de muren van het palies van de Portugese Koning te versieren!.

Uiteraard zijn er een aantal spelregels verbonden aan het versieren van dit Paleis. We nemen je graag mee in de basis van het spel, zodat je een indruk hebt over het spelverloop en de inhoud van het spel Azul.


Azul spelen

Het dooel van het spel Azul is het scoren van zoveel mogelijk punten door het maken van tegelcombinaties.

Elke speler krijgt een eigen speelbordje om tegels op te plaatsen. Hierop wordt een scoresteen geplaatst zodat de stand van iedereen zichtbaar is en wordt bijgehouden.

Tussen de spelers worden op tafel zogenaamde fabrieksschijven geplaatst. Afhankelijk van het aantal spelers (2, 3 of 4) worden 5, 7 of 9 fabrieksschijven geplaatst.

Er zijn 100 speelstenen die gebruikt worden in 5 verschillende kleuren / patronen. Deze stenen worden in een linnen zak gedaan en per ronde in het spel gebracht.

Grappig en leuk detail aan Azul is ook bijvoorbeeld dat volgens de spelregels niet de jongste speler, maar de speler die het laatst in Portugal is geweest als eerste mag beginnen.


Spel verloop Azul

Azul is een spel waarbij om beurten tegels worden geraapt van de fabrieksschijven. De tegels die gepakt worden, worden gebruikt op het eigen speelbord, om als het ware de uiteindelijke muurbekleding te maken.

Er wordt in meerdere rondes gespeeld totdat minimaal één speler na de muurbekleiding in die ronde een volledige horizontale rij van 5 stenen op de muurbekleding heeft gekregen. Punten worden wel geteld, maar er start daarna geen nieuwe ronde meer.

In het kort zijn de handelingen per ronde als volgt:

  • Alle fabrieksschijven worden gevuld met 4 stenen uit de zak.
  • Om de beurt pakken spelers stenen van één kleur die ze plaatsen op de partoonlijnen van hun bord. Dit mag van de fabrieksschijven, maar ook uit het midden.
  • De overgebleven stenen (van andere kleuren) worden van de fabrieksschijf in het midden van de tafel gelegd.
  • Dit pakken van stenen gaat door totdat alle stenen van tafel zijn.
  • Per speler wordt telkens één van de patroonlijnen gevuld met de stenen van eenzelfde kleur.
  • Van patronenn die vol zijn mag 1 steen op de muur geplaatst en de punten worden geteld.
  • Afhankelijk van stenen op de vloerlijn van ieders speelbordd worden ook minpunten toegerekend.
  • Het voorbereiden van een nieuwe ronde begint bij het vullen van alle fabrieksschijeven met weer 4 nieuwe tegels.

Fabrieksschijven

De fabrieksschijven zijn bedoeld om per speler per ronde speelstenen weg te nemen.

Per fabrieksschijf worden 4 tegels vooraf verdeeld, blind, gepakt uit de linnen zak.

De regels voor het pakken en gebruiken van speelstenen zijn als volgt. Per speler pak je om en om van één van de schijven alleen de stenen van dezelfde kleur. die plaats je op jou patroonlijn om later de muur te kunnen vullen.

Als je stenen van één kleur van een tegel haalt, dan moeten de overgebleven stenen van die schijf in het midden van de tafel worden gelegd. In dit midden wordt ook een aparte steen geplaatst, namelijk die van de startspeler. Zodra er stenen in het midden liggen mogen spelers ook daar stenen van dezelfde kleur pakken. De eerste die dat vanuit het midden doet krijgt de startspeler steen en moet deze alvast op de eigen vloerlijn plaatsen. Tevens is deze speler straks degene die de vloertegels uit de linnen zak mag aanvullen.

Als alle tegels weg zijn van de fabrieksschijven dan zijn de patroonbordjes van alle spelers goed gevuld. Patroonlijnen mogen alleen maar gevuld worden met één kleur / partoon. Stenen die spelers niet meer kwijt kunnen op de patroonlijnen landen op een zogenaamde vloerlijn per speler.


Partonen en vloerlijnen

De patronen die vooraf gevuld moeten worden bestaan uit 1, 2, 3, 4 of 5 lege vakken. Pas als een rij helemaal vol is mag je 1 steen van dat patroon op de muur ernaast plaatsen, grenzend aan die patroonlijn.

Patroonlijnen hoeven niet in één keer volgemaakt te worden. Je kunt dus langzaam sparen en ook ruimte houden om wat stenen weg te kunnen leggen.

Patroonlijnen mogen maar uit 1 kleur tegel bestaan. Als je op een gegeven moment (om deze reden) geen tegels meer kwijt kan op de patroonlijnen, dan landen die tegels op de vloerlijn op het speelbord. Afhankelijk van het aantal stenen die op de vloerlijn eindigen krijg je minpunten per ronde.

Degene die als eerste de stenen uit het midden van het bord pakt krijgt ook de startspelerssteen. Dit is de eerste steen die dan op de vloerlijn moet worden geplaatst wat vooraf een -1 aan punten geeft. Deze startspelersteen wordt na elke ronde weer terug in het midden tussen de fabruiksschijven op tafel gelegd.

Bij het vullen van de muur mag je dus maar één steen van de partroonlijn gebruiken. Alle overige stenen worden weggehaald en apart geleg. Deze komen nog niet terug in de linnen zak. Dit gebeurt pas als de zak onvoldoende stenen heeft om bij een nieuwe ronde alle fabrieksschijven weer te vullen met 4 stenen.


Punten scoren

Punten scoren bij Azul doe je door tegels te plaatsen. Tegels mag je dus pas plaatsen als één van de vijf patroonlijnen gevuld zijn met dezelfde tegels. Het is dus eerst zaak om de partoonlijnen (die bestaan uit een lengte van 1 t/m 5 plekken) te vullen.

Zodra je een partoonlijn hebt gevuld mag je 1 steen van dat partoon op de correspnderende hoogte van de maar ernaast plaatsen. Er zijn op die muur 5 lijnen met 5 verschillende kleuren die je mag plaatsen per lijn.

Punten krijg je per tegel, maar ook door het aanleggen van tegels of zelfs het maken van een kruisverbinding. Elke losse tegel die je plaatst zonder een bestaande tegel te raken is 1 punt waard. Leg je een tegel aan bestaande tegels, dan tel je het totaal aantal van de rij die je daarmee hebt gemaakt. Als je door het plaatsen van een nieuwe tegel zowel horizontaal als verticaal een nieuwe rij maakt, dan mag je deze beide optellen. Dit is hezelfde als je een kruis weet te maken.

Na het sooren van punten zet je jou scoresteen dat aantal punten verder. Eventueel trek je minpunten af als je vloertegels hebt moeten plaatsen.

Het spel is afgelopen als één speler een horizontale rij van de vijf verschillende tegels heeft gemaakt.

Uiteraard is de speler met de hoogste score op dat moment de winnaar van het spel!.




ONZE THEMA'S

 


SPORT MENU

 

 

 


BLOG EN TWEETS

  • SPECIAAL uitgelicht


CONTACT

 

Sport en Spelen overzicht van belangrijke organisaties. Wilt u ook hier op de kaart komen te staan?

Neem contact op via het e-mail formulier voor meer informatie

Heeft u een concrete vraag of wenst u meer informatie over paardenrennen of heeft u een wens voor sponsoring of adverteren, neem dan gewoon direct vrijblijvend contact met ons op!

 

icon 3www.sport-en-spelen.nl

icon

Spijt is verstand wat te laat komt.

 


SPORT PARTNERS