Mens Erger Je Niet

Spelregels en informatie over bordspel Mens erger je niet.

Mens erger je niet

Mens erger je niet, een eenvoudig oud bordspel wat veel mensen wel kennen en wat toch al die jaren overeind is gebleven in bordspellenland. De spelregels zijn eenvoudig, het speelbord kun je zelf bijna uit je hoofd natekeken. Toch heeft Mens Erger je Niet! indruk achtergelaten.

De titel is lang, maar misschien wel het meest sperkend over het spel. Mens erger je niet richt zich op het ergeren, hinderen van andere spelers. Misschien is dat wat mensen aantrekt aan het spel, je kunt elkaar lekker dwarszitten, geluk hebben of juist pech. Net het echte leven.

Heb je nog een speelbord en wat pionnen liggen, maar ben je de spelregels even vergeten? We leggen het graag op deze pagina even kort voor je uit.

mens erger je niet


Startopstelling

Mens erger je niet speel je met 2 tot 4 spelers, waarbij elke spelen een set van 4 pionnen in dezelfde kleur krijgt. Bij de start van het spel plaatsen alle spelers de pionnen op de vier vakken van dezelfde kleur aan de rand van het speelbord.

Vooraf wordt bepaalt wie er mag beginnen. Dit kan de jongste speler zijn, of juist de oudste. Of gewoon traditioneel om en om gooien, wie het hoogste heeft mag beginnen.

Het spel speel je met de klok mee en met 1 dobbelsteen.

Om de pionnen op het speelbord te krijgen vanuit de 4 startplekken moet een speler eerst een 6 gooien met de dobbelsteen. Hierna moet je nog een keer gooien en zet je de pion het aantal stappen vooruit op het speelveld, gelijk aan het aantal ogen dat de dobbelsteen aangeeft.

Als je niet direct 6 gooit en je hebt nog geen andere pionnen op het bord gekregen, dan is de volgende speler aan de beurt en moet je wachten tot jij weer aan de beurt bent.

Het kan soms even duren voordat je zes gooit, statistisch gezien een kans van 1/6 per keer, maar dat neemt niet weg dat je een eventuele achterstand natuurlijk altijd nog kunt goedmaken. Mens erger je niet is typisch een spel waar geluk van dobbelstenen een grote rol kan spelen.


Verplaatsen pionnen

Als je een pion op het speelveld hebt gekregen dan is het de bedoeling om deze helemaal rond het veld te laten gaan om naar het zogenaamde thuishonk te brengen. Dit thuishonk bestaat uit vier vakjes in jou eigen kleur.

Pionnen bewegen over het speelbord door na een worp met de dobbelsteen zoveel stappen op het speelbord te zetten als de dobbelsteen aangeeft. Hoe hoger je gooit, hoe sneller je over het bord gaat en bij het thuishonk komt.

Als je meerdere pionnen op het speelveld hebt, dan mag je kiezen welke pion je wil verzetten na een worp. Je kunt hierbij rekening houden met de positie die je hebt ten opzichte van de pionnen van je tegenspelers. Je kunt pionnen om en om over het speelveld laten bewegen of juist heel erg inzetten op het zo snel mogelijk binnenbrengen van je voorste pion.

Als je nog niet alle pionnen op het speelveld hebt gekregen en je gooit 6, dan mag je kiezen of je een pion inbrengt door weer te gooien, en dat aantal te verplaatsen vanaf de start, of je mag kiezen een andere pion 6 stappen te laten zetten.


Pionnen slaan

Als alle spelers pionnen op het speelbord krijgen wordt het steeds moeilijker om velig in het thuishonk te komen. Pionnen mogen elkaar namelijk slaan. Dit slaan gebeurt als een pion op een vakje uitkomt waar al een andere pion van een tegenstander staat.

De pion die daar stond moet van het speelbord worden gehaald en weer helemaal beginnen vanaf de vier gekleurde vakjes, hopen om snel weer in het veld te komen door eerst 6 te gooien.

Dit slaan van andermans pionnen geeft jou een voordeel. De ander moet immers helemaal opnieuw beginnen. Het kan dus ook handig zijn om goed te kijken waar er kansen liggen om een pion te slaan. Soms zet je juist de achtervolging in, soms laat je een pion slim wachten op een plek, bijvoorbeeld vlak voor de plek waar nieuwe pionnen in het veld worden gebracht.


Thuishonk einde

Het doel van het spel is on alle pionnen van de eigen kleur als eerste in de 4 vakken van het thuishonk van jou kleur te krijgen. Voor het binnenkomen in het thuishonk gelden een paar regels.

Een pion moet met de stappen van het aantal ogen wat gegooid is eindigen in één van de vier lege vakken. Als het vak waar deze uitkomt bezet is, dan moet je blijven staan en op een volgende beurt wachten.

Als je meer ogen gooit dan het aantal vakken in het thuishonk, dan mag je doortellen en het aantal stappen terugtellen vanaf het einde van het laatste vakje van het thuishonk. Is de plek waar je uitkomt vrij, dan mag je blijven staan. Is de plek al bezet door een andere pion van jezelf, dan moet je je pion terugplaatsen waar het vandaan kwam en moet je op je volgende beurt wachten.


M E J N weetjes

Het bordspel wat wij kennen als mens erger je niet komt oorspronkelijk uit India en heeft de naam Pachisi. (afgeleid van het woord Pachis, wat vijfentwintig betekent). Een wat sinpelere versie van het spel werd in 1896 met de naam Ludo in Engeland uitgebacht. De variant die we in Nederland kennen is in 1914 in Duitsland uitgewerkt onder de naam Mensch ärgere Dich nicht.

Mens Erger Je Niet!, de Nederlandstalinge versie, is in 1934 op de markt gekomen.

De achterkant van het bord is geschikt gemaakt voor het spel met 6 spelers. Je kunt er ook met 2 of 3 spelers op spelen. Met 4 of 5 is dit bordtype niet eerlijk ten opzichte van elkaar dus af te raden.




ONZE THEMA'S

 


SPORT MENU

 

 

 


BLOG EN TWEETS

  • SPECIAAL uitgelicht


CONTACT

 

Sport en Spelen overzicht van belangrijke organisaties. Wilt u ook hier op de kaart komen te staan?

Neem contact op via het e-mail formulier voor meer informatie

Heeft u een concrete vraag of wenst u meer informatie over atletiek of heeft u een wens voor sponsoring of adverteren, neem dan gewoon direct vrijblijvend contact met ons op!

 

icon 3www.sport-en-spelen.nl

icon

A lot of legends, a lot of people, have come before me. But this is my time.

 


SPORT PARTNERS