Joggen

Uitleg over joggen en hardlopen.

joggen

JOGGEN

Joggen of hardlopen kun je om veschillende redenen doen. Waar de één zich wil voorbereiden op werkelijke hardloop wedstrijden of serieus is op gebied van atletiek, gebruikt de ander het om fit te worden of te blijven, om in vorm te komen, af te vallen of simpelweg voor opbouw van conditie of herstel daarvan.

Op deze pagina over joggen en hardlopen gaan we vooral in op de recreatieve manier van hardlopen. We proberen een aantal voorbeelden te noemen van mogelijkheden die je hebt over het soort activiteit en de duur van de activiteit. Ook willen we je een aantal tips meegeven waar je rekening mee kunt houden als je wilt beginnen met joggen of hardlopen.


Waarom joggen

Vooropgesteld, als je wil beginnen met joggen of hardlopen, dan wil je over het algemeen iets aan je conditie doen, aan je lichaam werken, of zelfs toewerken aan een wedstrijd.

Het is goed om er vooraf goed bij stil te staan waarom je dit wil doen en hoe je het een klein beetje wil volhouden. Joggen of hardlopen wil je eigenlijk niet maar een paar keer doen, maar je wil een wat langere tijd werken aan jezelf voordat het echt effectief wordt. Ook als je benodigdheden wil aanschaffen is het zonde om dit te doen voor maar een paar keer.

Bedenk vooraf als je begint met joggen aan de volgende zaken.

  • Heb ik er structureel tijd voor in een week?
  • Heb ik een geschikte en prettige plek om te joggen in de buurt?
  • Jog ik graag ook in slecht weer, of als het donker is?
  • Vindt ik het prettig om alleen te joggen of juist niet?
  • Wil ik me verdiepen in schema's voor een specifiek doel, bijvoorbeeld trainen voor een marathon, of juist zoveel mogelijk afvallen?

Het vooraf nadenken over je doelen maakt dat het niet een gril wordt van die ene zomeravond waarin je het lekker vindt om even te rennen. Natuurlijk kan dit ook, elke vorm van inspanning is goed voor je lichaam, maar waak voor overmoedigheid en overbelasting.


Plek om te joggen

Joggen is een uitermate goede manier van sporten om ook te genieten van de buitenlucht, de natuur en de omgeving. Bedenk vooraf welke mogelijkheden je kan benutten in je omgeving, of welke combinaties je kunt maken.

De meest logische plek om structureel te kunnen joggen is vanuit huis. Een goed blokje om met joggen is toch al snel minimaal 5 kilometer, dus kijk gewoon even goed hoe je hier een mooie en veilige route in kan vinden. Handig is ook om te kijken of dit snel uit te breiden is met een lus waardoor je de afstanden kan vergroten als je fitter en sneller wordt en meer uithoudingsvermogen krijgt.

Joggen kun je uiteraard ook op vakantie prima doen, langs het strand, in een park of bos. En bij heel slecht weer of laat op de avond zou je een loopband in een sportschool kunnen overwegen om op niveau te blijven.

Joggen of hardlopen kun je ook met meerdere personen doen of op een atletiekbaan. Je hoeft ook niet altijd perse in hetzelfde tempo te lopen, maar je kunt onderweg, vooraf en achteraf gezellig samen optrekken.


Opbouw bij joggen

Als je wil beginnen met joggen en zeker als je weinig conditie hebt, moet je jezelf er zeker niet van weerhouden om te starten. Het leuke is namelijk juist dat zodra je jezelf en je spieren in beweging zet, je sterker wordt, lichter wordt, en werkelijk vooruitgang boekt.

Hierin schuilt wel het gevaar dat je te snel begint en overblast raakt. Dit neemt direct plezier weg of zelfs de mogelijkheid omdat je geblesseerd raakt. Om dit te voorkomen hieronder een paar tips:

  • Begin als je ongeoefend bent eerst eens met goede stevige wandelingen.
  • Doe altijd een warming up, en rek je spieren.
  • Loop niet te hard als je begint, hou jezelf in, belast je hartslag niet tot een maximum.
  • Loop niet direct te lange afstanden, je wil opbouwen, misschien zelfs maar 10% verder per week.
  • Overweeg in het begin een opbouw door afwisseling tussen 5 minuten rennen, 2 minuten wandelen, etc.
  • Zorg voor rust en hersteldagen tussen het hardlopen.
  • Zorg dat je voldoende vocht binnen hebt. Als je verder loopt, neem wat te drinken mee.
  • Koel achteraf goed af door stevig uit te lopen en te rekken (cooling down).

Benodigdheden bij joggen

Leuk aan joggen is dat je eigenlijk alleen jezelf nodig hebt en een omgeving die voldoende ruimte heeft. Maar het is dan ook wel van belang om minimaal rekening te houden met een aatal zaken.

Zorg ervoor dat je goede schoenen hebt om mee te joggen. Idealiter kies je echte hartloopschoenen. Deze zorgen voor meer vering zodat je belssures weet te vermijden, maar ook loop je er lekkerder op en sneller.

Zorg voor goede kleding, een sportbroek en een shirt die lekker zitten, maar ook een opvallende kleur of reflectie is in het verkeer wel handig.

Bedenk of je wilt joggen met muziek op. Dat kan natuurlijk met je telefoon, met oordopjes in. Bedenk dan dat je telefoon wel in een goede afsluitbare zak kan en niet kan vallen.

Je kan op je telefoon of op een smartwatch ook hardloop apps dowloaden die leuk zijn om je prestaties te volgen. Met een smartwatch kun je ook je hartslag vaak meten, dit is als je daar goed op wilt letten ook erg nuttig.


Hardloop tips en weetjes

Hieronder nog een aantal tips en handige weetjes over joggen en hardlopen:

  • Heb je motivatieproblemen om het vol te houden, of wil je gezelschap, zoek dan een leuk hartloopmaatje.
  • Runkeeper is een hele leuke app, gratis, die je ook nog motiveert steeds weer beter te worden, verder te gaan.
  • Spotify werkt goed in combinatie met de run apps, maak bijvoorbeeld een playlist met lekkere hardloop nummers.
  • Een marathon is 42,195 km. Dit is een hele lange afstand en praktisch niet haalbaar als beginner.
  • Een halve marathon is afgerond 21,1 km lang. Een kwart marathon afgerond 10,5 km.
  • Beginnen met joggen of hardlopen kun je het beste doen tussen 5 km en 10 km per keer.
  • Denk aan variatie in het hardlopen. Je kan ook afwisselen door een interval training te doen met snelle tussenstukken (sprints).
  • Probeer ook eens een langere afstand in een rustiger tempo, kijken hoe ver je dan kunt komen.
  • Probeer regelmatig te rennen. Minimaal 1 of 2 keer per week als je wilt opbouwen.



ONZE THEMA'S

 


SPORT MENU

 

 

 


BLOG EN TWEETS

  • SPECIAAL uitgelicht


CONTACT

 

Sport en Spelen overzicht van belangrijke organisaties. Wilt u ook hier op de kaart komen te staan?

Neem contact op via het e-mail formulier voor meer informatie

Heeft u een concrete vraag of wenst u meer informatie over sport en spelen of heeft u een wens voor sponsoring of adverteren, neem dan gewoon direct vrijblijvend contact met ons op!

 

icon 3www.sport-en-spelen.nl

icon

The trouble with jogging is that the ice falls out of your glass.

 


SPORT PARTNERS