Risk

Uitleg over Risk

risk

RISK

Risk is een bordspel wat zich richt op het veroveren van landen, continenten, de wereld. Het spel is gebaseerd op de wereldkaart en het wordt gepeeld met 'legertroepen' die bestaan uit infanterie (te voet), cavalerie (paarden) en artillerie (kanonnen). Deze verschillende legersonderdelen kunnen niets meer of minder ten opzichte van elkaar, maar ze vertegenwoordigen het aantal troepen (eenheden) waarmee je een gebied bezet houdt of een aanval doet op een ander gebied.

Risk is in basis eigenlijk een dobbelspel en zit in redelijk eenvoudig in elkaar. Het is echter een spel wat door de interactie met medespelers en de opgave die je krijgt (missies) die maken dat je inventief moet zijn in hoe je het spel speelt. De naam Risk doet daarin zijn eer aan. Het is immers van groot belang om steeds af te wegen hoeveel risco je wilt nemen om door te gaan met veroveren zonder je bestaande gebieden te verzwakken in vrdediging.

Er bestaat en oude variant van het Risk spel en een wat nieuwere variant met een paar hele kleine aanpassingen in de speleregels. Onze uitleg richt zich op de nieuwste variant.


Basisregels Risk

De basisvariant van Risk wordt gespeeld met 3 tot 5 spelers. Iedere speler kiest zijn eigen kleur legerrs. Bij het spelen van 2 tegen 2 is het nodig om een neutraal leger toe te voegen zonder speler, diie als een soort buffer bedoeld is tussen beide spelers.

Voorafgaand aan een spel nemen de spelers een aantal poppetjes (infanterie) uit hun doosje. Afhankelijk van het aantal spelers is dit als volgt:

  • 3 spelers = 35 infanterie
  • 4 spelers = 30 infanterie
  • 5 spelers = 25 infanterie

Alle splers krijgen vooraf een missiekaart uitgedeeld. Deze missie hou je geheim van elaar en openbaar je pas als je het doel van de missie hebt bereikt.

Alle 42 gebiedskaarten (zonder de jokers) worden om en om gedeeld om de gebieden te verdelen tussen de spelers. Het kan zijn dat 1 of 2 spelers een extra gebied hebben ten opzichte van anderen. Dit is niet zo heel erg, het voordeel van de andere spelers is dat ze een extra troep overhouden die ze kunnen toevoegen aan een gebied.

Alle spelers plaatsen nu minimaal 1 infanterie op elk gebied en vullen dit daarna aan met het overgebleven aantal infanterie bij de start. Er is geen maximum tot het aantal poppetjes op elk gebied.


Spelverloop Risk

Het is in Risk de bedoeling om je missie te behalen en dit doe je door tegenstanders te verslaan en gebieden te veroveren. Afhankelijk van je missie of je strategie kun je overal aanvallen. Je wilt je doel bereiken, maar ook wat overwicht op het bord krijgen voordat jou werkelijke doelen voor iedereen steeds duidelijker worden.

Bij elke beurt (ook de eerste) krijg je vooraf een aantal extra troepen die je mag plaatsen op je gebieden voordat je beurt van start gaat. Het aantal troepen wat je krijgt is afhankelijk van het aantal gebieden wat je bezit. Je krijgt minimaal 3 troepen, maar vanaf het bezit van 12 gebieden krijg je er 1 extra bij. De rekensom is het aantal gebieden wat je kunt delen door 3. Vaanaf 12 gebieden is dat 4, vanaf 15 is dat 5, vanaf 18 is dat 6, etc.

Ook krijg je per ronde extra troepen vooraf op basis van continenten die je bezit. Je moet voorafgaande aan je beurt wel elk gebied in het continent bezitten (het aantal verschilt per continent, maar levert ook meer op) en je krijgt dan het aantal troepen wat vermeld is bij het betrefende continent:

  • Noord Amerika = 5 troepen
  • Zuid Amerika = 2 troepen
  • Europa = 3 troepen
  • Afrika = 3 troepen
  • Azie = 7 troepen
  • Australie = 2 troepen

Alle troepen op het bord heb je nodig om je tegenstanders te verslaan. Als je heel veel troepen hebt staan in één gebied, dan kun je het soort poppetje wisselen. Een infanterist staat vor 1 troep, een paard voor 5 troepen en een kanon voor 10 troepen. Je mag deze omwisselen om wat meer ruimte en overzicht te krijgen over de sterkte van je legers.


Aanval en verdediging Risk

Als je aan de beurt bent dan mag je landen gaan veroveren. Zoveel als je zelf aan durft.

Bij het aanvallen mag je aanvallen met het aantal troepen wat je hebt staan, maar met aftrek van 1 troep, die altijd op het gebied moet blijven. Aanvallen gebeurt met 1, 2 of 3 (blauwe) dobbelstenen. Vededgigen gebeurt met 1 of 2 (rode) dobbelstenen. Spelers mogen alleen het aantal dobbelstenen gebruiken als het aantal troepen wat er gebruikt mogen owrden. (bij aanval dus min 1 achterblijvende troep). Bij het aanvallen en verdedigen kun je alleen het aantal troepen verliezen waarvoor gespeeld wordt. Val je aan met 3 dobbelstenen, maar verdedigt de ander maar met 1, dan kan er over en weer maar 1 troep verloren worden. Aanval heeft in dat geval wel meer kansen (3 in dit geval) om een hoog aantal ogen te gooien met 1 dobbelsteen.

Winnnen of verleizen van troepen met de dobbelstenen gaat als volgt. De aanval dobbelt eerst en legt de uitkomst van hoog naar laag op een rijtje. Daarna dobbelt de verdediging en die legt van hoog naar laag de dobbelstenen naast de aanvallende score. Per dobbelsteen wint het hoogst aantal ogen. Bij een gelijk aantal wint de verdediging.

Op het oog lijkt de verdediging een voordeel te hebben doordat bij een gelijke score deze altijd wint. HEt voordeel voor de aanvalis dat die met maximaal 3 dobbelstenen mag gooien en de verdediging maar met maximaal 2. De kans op een hoog aantal ogen van één van de dobbesltenen is bij de aanval theoritsich daarme hoger.

In een positie waar je 1 tegen 1 kommt te staan is het voor een aanvaller dus ook echt een riscco afweging (risk). Je valt dan eigenlijk aan met de hoop op wat geluk.

Na afloop van je beurt mag je troepen verplaatsen als gebieden aan elkaar verbonden zijn. Je mag zoveel verplaatsen als je wilt, maar absoluut niet naar gebieden die niet aan elkaar gekopeld zijn en in jou bezit zijn.


Bonuskaarten gebiedskaarten

De gebiedskaarten die voorafgaande aan het spel zijn gebruikt om de gebieden te verdelen, zijn tijdens het spel te gebruiken als bounskaarten voor het verkrijgen van extra troepen. De 2 jokers worden toegevoegd aan de stapel gebiedskaarten en alles moet vooraf goed geschud worden en in een stapel worden neergezet.

Als je na je beurt minimaal 1 gebied hebt verovert dan mg je van bovenaf van de stapel 1 gebiedskaart pakken. Hierop staat 1 infanterist, 1 cavelerie of 1 artillerie. Op de joker staan ze alledrie, je mag dan zelf kiezen welke je inzet.

MEt deze kaarten moet je setjes van 3 kaarten verzamelen die je mag inruilen voor troepen. EEn setje kaarten bestaat uit 3 dezelfde legeronderdelen of juist aller 3 de verschillende legeronderdelen. De joker mag je inzetten als elk legeronderdeel wat je op dat moment nodig hebt.

Het aantal troepen wat je krijgt voorafgande aan je beurt na het inleveren van een setje is afhanelijk van de hoeveelste keer dit is dat iemand eens etje heeft ingewisselt. Het aantal en de volgorde is als volgt:

  • 1e set = 4 troepen
  • 2e set = 6 troepen
  • 3e set = 8 troepen
  • 4e set = 10 troepen
  • 5e set = 12 troepen
  • 6e set = 15 troepen
  • Na de 6e set komt er per set 5 troepen bij
  • Om goed bij te houden hoeveel sets er ingewisseld zijn laten de spelers alle sets van 3 open en half onder het speelbord in zicht.


Winnen met Risk

Om Risk te winnen moet je als eerste je missie volbrengen. Zodra je dit hebt gedaan laat je de missiekaart zien om te bewijzen dat je het hebt volbracht.

Hieronder een aantal basistips die je kunt uitproberen om het verloop van het spel naar je hand te zetten.

  • Probeer een continent volledig te veroveren als je bij de start ergens veel gebieden hebt. De extra troepen die je ervoor krijgt zijn nuttig.
  • Klinere continenten zijn makkelijke te verdedigien dordat er soms maar 1 of 2 ingangen zijn.
  • Kis je gevechten goed uit. Het liefst heb je veel meer troepen dan je tegenstander.
  • Als je vstloopt of perse een bonuskaart wilt behalen, stop dan toch als het niet lukt, voordat je met moeizame 1 op 1 aanvallen al je legers verzwakt.
  • Kijk goed naar de strategie van je tegenstanders. Val continenten aan als iemand die bezit. En zorg dat 1 speler niet veel te sterk wordt.
  • Zet je bonuskaarten op tijd en, maar wacht ook op het juiste moment, hoe langer je wacht, hoe meer troepen je ervoor krijgt.

Veel plezier met het spelen van Risk en het uitproberen van nieuwe tactieken!




ONZE THEMA'S

 


SPORT MENU

 

 

 


BLOG EN TWEETS

  • SPECIAAL uitgelicht


CONTACT

 

Sport en Spelen overzicht van belangrijke organisaties. Wilt u ook hier op de kaart komen te staan?

Neem contact op via het e-mail formulier voor meer informatie

Heeft u een concrete vraag of wenst u meer informatie over sport en spelen of heeft u een wens voor sponsoring of adverteren, neem dan gewoon direct vrijblijvend contact met ons op!

 

icon 3www.sport-en-spelen.nl

icon

He who is not courageous enough to take risks will accomplish nothing in life.

 


SPORT PARTNERS