informatie en uitleg over klaverjassen
Voordat je verder, kijk dan snel hieronder voor een beperkte kans op het beste nieuwe family bordspel dat er is. Verras vrienden, familie, kinderen, vrouwen en mannen met dit fantastische spel wat op Kickstarter beperkt beschikbaar zal zijn wereldwijd!
Klaverjassen is een kaartspel wat zijn oorsprong heeft in de 14e eeuw. Het spel wordt met name in Europa op meerdere plekken gespeeld en heeft soms een andere naam. Eind 18e eeuw ontstaat de naam Klaverjassen.
Klaverjassen is een kaartspel wat zowel veelvuldig in de huiskamer wordt gespeeld als in verschillende verenigings- en competitieverbanden. Zo zijn er verschillende klaverjasverenigingen te vinden in het land.
Daarnaast is Klaverjassen ook een veelgezien spel in kantine's of cafe's. En zelfs werkgevers houden nog wel eens een jaarlijkse klaverjasavond als onderdeel van een personeelvereniging.
Wij staan op deze pagina in ieder geval even stil bij de bais principes van het klaverjasspel.
Klaverjassen is een populair kaartspel wat traditioneel wordt gespeeld met 4 spelers die 2 tegen 2 tegen elkaar spelen. De spelers die samen spelen zitten daarbij tegenover elkaar en vormen een paar. Klaverjassen heeft ook spelvarianten voor 2 of 3 splelers, maar dit zijn hele specifieke afwijkingen van het traditionele spel en hiervoor zijn wat aanpassingen nodig aan de traditionele spelregels.
Klaverjassen wordt gespeeld met de zogenaamde piketkaarten. Dit zijn de 32 speelkaart kaarten vanaf de 7 tot en met de Aas uit een traditioneel kaartspel van normaal 52 kaarten. Bij Klaverjassen doen de kaarten 6 tot en met 2 niet mee.
Klaverjassen wordt meestal gespeeld over 16 ronden (4 speelbeurten per speler), dit noemt men meestal een 'boompje'. Een andere variant die regelmatig voorkomt is dat er wordt gespeeld tot 1500 punten.
Er zijn een aantal verschillende varianten die kunnen worden gespeelt bij Klaverjassen. Bekende temen daarbij zijn de variant Amsterdams of Rotterdams. Waarbij een verschil wordt gemaakt tussen de manier van troeven. (waarover later meer).
Een veelbekende variant die Utrechts wordt genoemd is een variatie waarbij men de troefkleur mag kiezen voorafgaand aan eke ronde, in plaats van willekeurig een troefkleur te draaien uit een stapel ongebruikte kaarten. Dit draaien is overigens wel de klasieke variant.
Om te winnen met Klaverjassen moet je zoveel mogelijk punten behalen, meer dan je tegenstanders. Deze punten kun je behalen door 'slagen' te winnen. De kaarten die je op dat moment wint, tellen aan het eind mee met je puntentotaal voor die ronde, en uiteindelijk voor het eindtotaal.
De punten van de kaarten en de sterkte van de speelhanden wordt per ronde bepaald door de gekozen of gedraaide troefkleur. Bij de klasieke variant wordt er een troefkleur gedraaid door de overgebleven en ongebruikte lage kaarten (2 t/m 6) per ronde te draaien. Spelers mogen dan in volgorde kiezen om met die troefkleur te spelen of te passen.
De Utrechtse variant van het bepalen van de troefkleur is dat degene die aan de beurt is op dat moment de troefkleur kiest. Deze is dan afhankelijk van de kaarten die hij of zij in handen heeft. Ook kan er gegokt worden op goede kaarten in die kleur van de partner.
De speler die de troefkleur kiest of kiest om te spelen, is als eerste aan de beurt. Het doel van de 2 spelers die op dat moment 'spelen' is om minimaal meer dan de helft, dus meer dan 81 punten van de reguliere 162 punten te behalen. De tegenstanders proberen dit te voorkomen. Halen zei 81 of meer punten dan zijn de 'spelende' spelers Nat. Alle 162 punten gaan dan naar de tegenpartij.
Zoals gezegd bepaald de troefkleur de waarde van de kaarten. Dit betekent zowel in het spelverloop dat de troefkaarten sterker zijn, als in de puntentelling van de in totaal 162 punten.
De punten telling van de kaarten is als volgt:
Troefkaarten
Overige kaarten
Als je al deze punten zou optellen kom je op 152 punten. Het totaal van 162 wordt dan ook bepaald aan de hand van de laatste slag. Het team dat de laatste 4 kaarten in de ronde wint, krijgt namelijk 10 punten.
Om een beeld te hebben vn hoe al deze punten verdeeld zitten, is het handig om te weten hoe het totaal aantal van 152 de punten is verdeeld over de kleuren (harten, ruiten, schoppen, klaver).
Dit is als volgt: Alle troefkaarten bij elkaar opgeteld vertgenwoordigen een totaal van 62 punten. Alle overige 3 kleuren bezitten op dat moment 30 punten per kleur (samen 90 punten).
Iedere speler krijgt vooraf 8 kaarten gedeeld en houdt deze voor zichtzelf. De spelers moeten na het 'uitkomen' met een kleur (harten, ruiten, schoppen of klaver) door een speler, altijd die kleur volgen door er één van dezelfde kleur te spelen. Als ze dat niet kunnen dan moeten ze een troefkaart gooien als ze die hebben. Als ze ook geen troefkaarten hebben dan moeten ze een willekeurige andere kaart opgooien. Ze kunnen de hand daarmee echter nooit winnen.
Uitkomen met troefkaarten kan uiteraard ook en komt veelvuldig voor om zoveel mogelijk slagen en dure punten binnen te halen.
De volgorde van sterkte van de kaarten is net als de puntentelling van de kaarten. Troef Boer is de sterkste kaart, gevolgd door de 9, A, 10, K, V, 8, 7. Van de reguliere kaarten is de speelsterkte als volgt: A, 10, K, V, B, 9, 8, 7.
Bij klaverjassen is het zo dat je moet troeven als er een kaartkleur wordt gespeeld die je niet hebt. Troefkaarten zijn altijd sterker dan de andere kleuren, dus hiermee komt de slag aan jou te liggen op dat moment. In sommige varianten hoef je echter niet in te troeven als op dat moment de slag aan je 'maat' ligt. Ook komt het voor te mogen ondertroeven. Laat je vooraf goed informeren over eventuele specifieke of afwijkende regels.
Er worden per speelbeurt 8 rondes van 4 kaarten gespeeld. Degene die per ronde de hoogste kaart heeft, krijgt alle 4 de kaarten. Deze kaarten worden van tafel genomen en (meestal bij 1 speler van het koppel) verzameld. De laatste slag telt voor 10 punten, waarna alle overige punten aan de hand van de gewonnen kaarten per speelrinde (daarbij) worden opgeteld.
Zoals eerder aangegeven moet het spelende paar (degene die troef heeft gekozen) minimaal meer punten dan de tegenpartij hebben. In principe is dat zo vanaf 82 punten. Maar er kan ook 'roem' in het spel zijn. (daarover straks meer).
Tijdens elke ronde van het spel kun je ook extra punten verdienen door het behalen van 'roem'. Deze roem krijg je als je in een ronde een slag wint met bijzondere combinaties, bijvoorbeeld 3 opvolgende kaarten van 1 kleur.
De punten die je kunt behalen met roem zijn als volgt, in volgorde van sterkte:
Punten voor roem worden bijgehouden en opgeteld bij de eindscore. Het uitgangspunt blijft dat de spelende partij altijd meer punten moet behalen dan de tegenstanders. Als de spelende partij Nat gaat, dan ontvangen de tegenstanders ook alle roempunten.
Een hele andere vorm van extra punten is het behalen van een zogenaamde Pit. Je behaald een pit als je alle kaarten in een speelronde wint. Je krijgt dan 100 punten extra bovenop je totaal.
Als overigens een tegenstander alle kaarten weet te winnen is er sprake van een tegenpit. Echter dan krijgt de tegenstander geen 100 extra punten.
Bij klaverjassen is het ook gebruikelijk om te 'seinen' met kaarten aan je medespeler, zodat je samen een zo optimaal mogelijk aantal punten kunt halen. Als je bijvoorbeeld zelf geen troefkaarten meer hebt maar wel een Aas van een andere kleur, dan is het handig om te laten weten dat je maat in die kleur kan uitkomen. Als voorbeeld gooit je dan een lage kaart van dezelfde kleur. Zodra je maat geen troefkaarten meer heeft kan deze uitkomen in jou kleur.
Sport en Spelen overzicht van belangrijke organisaties. Wilt u ook hier op de kaart komen te staan?
Neem contact op via het e-mail formulier voor meer informatie
Heeft u een concrete vraag of wenst u meer informatie over snowboarden of heeft u een wens voor sponsoring of adverteren, neem dan gewoon direct vrijblijvend contact met ons op!
Het leven is een kaartspel waarbij harten nooit de troefkleur is. (vertaald uit het Frans)
Marcel Achard