Karten

Spelregels, tips en weetjes over karten.

Karten

Karten is een vorm van autosport waar in kleine open karts kan worden geraced. Karten wordt op grote schaal recreatief beoefend door jong en oud, maar ook als sport en in competitieverband wordt het door veel mensen beoefend.

Karten is een relatief veilige vorm van racen omdat, zeker recreatief, de snelheden niet extreem hoog liggen en er beschermende voorzieningen zijn getroffen aan de kart en op de baan.

In competitieverband liggen de snelheden hoog, en komen er ook tehnische aspecten aan bod voor het afstellen van de karts.

Karten kan al op jonge leeftijd en dat maakt dat het ook een perfecte kweekvijver is voor racetalent. De pure vorm van rijden, sturen en concentreren maakt dat de wagenbehandeling tot in de puntjes kan ontwikkelen als je daar het talent voor bezit.

Bijna alle topcoureurs zijn ooit begonnen met karten en blijven de liefde voor het karten altijd behouden. De meest bekende daarvan zijn wel Ayrton Senna en Max Verstappen.


Kart klassen

Karten kan zowel indoor als outdoor worden beoefend, waarbij in officiele competities en kampioenschappen over het algemeen de outdoor variant wordt gebruikt.

Er zijn veel verschillende klassen waarin gekart wordt. Er zijn klassen met 2-takt motoren en 4 takt motoren. Bij raceklassen wordt er op hoger niveau gebruik gemaakt van schakelkarts.

Karten in competitieverband is mogelijk vanaf 7 jaar oud. Daarna kun je via junioren competitie doorstoten naar senioren of internationale klassen.

internationaal onder de vlag van CIK (Commission Inernationale de Karting) van de FIA (Federation Internationale de l'Automobile) wordt de KZ1 klasse als koningsklasse onder de schakelkarts beschouwd. Deze KZ1 klasse is ook de klasse waarin Max Verstappen in zijn debuutjaar op 15 jarige leeftijd de WSK Euro Series op zijn naam schreef.

Tegenwoordig is de ontwikkeling van de electrische karts op komst. Na een start op recreatief gebied komen daar nu ook competities voor. Vanaf eind 2017 is een start gegeven aan de zogenaamde Electric GT (EGT), de eerste competitie met enkel electrische motoren. De competitie start op het Paul Ricard circuit in Frankrijk, en zal later in het seizoen ook naar Spanje, Portugal, België, Nederland, Italië, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk komen.


karten

Electric GT Holdings eKart — (Image: Electric GT Holdings)

Kart ontwikkeling

Karten is begonnen nadat een Amerikaan, Art Ingles, in 1956 een zogenaamde Go Kart bouwde. Eind jaren 50 werd de go kart in Europa geintroduceerd. In Nederland werd op 30 april 1960 de eerste officiële kartwedstrijd gereden op een sintelbaan in Hoesbroek.

In het verloop van de jaren 60 is de basis ontstaan voor de karts in de vorm die we nu zien, met de motor aan de zijkant ipv achter de stoel, wat daarvoor gebruikelijk was.

Tegenwoordig is de elektrische motor niet meer weg te denken en zijn ook in de kartsport leveranciers, soms in samenwerking en afstemming met de FIA, druk bezig om karts te maken die sneller, schoner en veiliger zijn door te werken met een elektrische motor. Op de afbeelding hierboven is de kart te zien die in de nieuwe EGT competitie gaat worden gebruikt. Ook is er tegenwoordig zelfs een virtual reality kart competitie.


Snelle rondetijden karten

Naast technieken die je zelf kunt toepassen in het besturen van de kart, kun je ook veel voordeel halen uit het bestuderen en ervaren van de layout van de kartbaan zelf, hieronder wat tips om sneller de ideale lijn te vinden.

  • Apex en ideale lijn - Ken de baan en de apex (punt waar de ideale lijn de binnenkant van de bocht raakt) van elke bocht. Rij niet midden op de baan, maar zoek de kortste weg, dat is de ideale lijn.
  • Langzaam in, snel uit - Bij veel bochten en bochtencombinaties is het veel beter om wat langzamer een bocht in te gaan om zodoende vroeg te kunnen accelereren voor meer snelheid in het vervolg. Een veel gemaakte beginnersfout is om overal zo laat mogelijk te remmen. Karten (en racen) is geen 'laat-rem-wedstrijd'.
  • Grenzen opzoeken - Probeer uit hoe hard je kan gaan (op een veilige manier). De grenzen van rempunten en gripverlies zijn cruciaal. Vaak verbeter je een rondetijd als je erachterkomt dat sommige bochten geen remactie nodig hebben.
  • Kijk naar anderen - Kijk naar anderen die sneller gaan en probeer hiervan te leren; waar remmen ze af, hoe gaan ze bochten in en uit, welke lijnen rijden ze.

Tips sneller karten

Karten is leuk, maar of je nou in competitieverband of recreatief kart, het is altijd handig om wat tips te hebben om sneller te karten:

  • Niet teveel remmen - Rem alleen op punten waar dat echt nodig is. Vaak is even gas loslaten voldoende om een bocht goed, en snel, door te komen.
  • Geen gas los voordat je remt - Karts hebben een erg directe manier van besturen, zorg ervoor dat je niet onnodig snelheid verliest door gas los te laten (te) ruim voordat je bij het rempunt aankomt.
  • Gewicht verplaatsen - Verplaats in bochten je gewicht naar de buitenkant. Hierdoor komt er meer druk en grip op de buitenste banden waardoor je beter de bocht door kan. Overigens, hoe lichter je bent hoe sneller je kan gaan in een kart. Ben je wat zwaarder dan kun je met gewichtsverplaatsing op sommige momenten wel wat compenseren door deze techniek.
  • Kijk waar je heen wil - Erg belangrijk is om goed vooruit te kijken, door de bochten heen, zodat je kan mikken waar je naartoe wil rijden.
  • Overstuur gebruiken - Als je met een kart hard remt in een scherpe bocht glijd de kart wat weg, dit oversturen van de kart kun je in je voordeel gebruiken door als het waren bewust door een bocht te slippen en meer snelheid te kunnen meenemen daarna.

Vlaggen bij karten

Tijdens een kartrace of kartsessie zijn er een aantal vlaggen, waarvan hieronder de betekenis wordt uitgelegd:

  • Gele vlag - Matig snelheid, niet inhalen, gevaarlijke situatie op de baan.
  • Groene vlag - De baan is weer vrij en er kan geraced worden.
  • Rode vlag - Stoppen, race ligt stil, waarschijnlijk een ongeval of blokkade.
  • Blauwe vlag - Er is een veel snellere deelnemer / iemand met een ronde voorsprong, die je netjes voorbij moet laten.
  • Zwarte vlag - Je bent gedisqualificeerd en moet de race verlaten.
  • Zwarte vlag met oranje stip - Je hebt een defect en moet dit laten herstellen in de pits.
  • Witte vlag - Dit is de vlag die aangeeft dat de laatste ronde ingaat.
  • Zwart / Wit geblokte vlag - Dit is de finishvlag. Hopelijk zie je die als eerste, want dit is einde race.



ONZE THEMA'S

 


SPORT MENU

 

 

 


BLOG EN TWEETS

  • SPECIAAL uitgelicht


CONTACT

 

Sport en Spelen overzicht van belangrijke organisaties. Wilt u ook hier op de kaart komen te staan?

Neem contact op via het e-mail formulier voor meer informatie

Heeft u een concrete vraag of wenst u meer informatie over karten of heeft u een wens voor sponsoring of adverteren, neem dan gewoon direct vrijblijvend contact met ons op!

 

icon 3www.sport-en-spelen.nl

icon

If you have everything under control, you're not moving fast enough.

 


SPORT PARTNERS