Play Design

Spelregels en informatie over Play Design.

play design card game

PLAY DESIGN

Play Design is een kaartspel wat als kleine niche is ontstaan en door een succesvolle kickstarter op de markt is gekomen. Waarbij ook www.sport-en-spelen.nl betrokken is geweest bij de eerste ideevorming.

kickstarter funded

Het spel zit heel bijzonder in elkaar omdat de ontwerpers een spelvorm hebben gecombineerd met de meest bekende werkelijke American Football formaties. Deze formaties zijn op elkaar afgestemd in sterkte, aanval en verdediging in het spel, maar maken het ook heel makkelijk om spelenderwijs de basis van American Football een beetje te leren.

Eén van de spelvormen heeft gelijkenissen met het toep-spel, wat wereldwijd nog niet altijd bekend was, maar via deze American Football spelvorm ook overzee kan worden gespeeld.

De andere spelvorm heeft meer weg van American Football en het winnen van terrein door de juiste kaarten te spelen en te bouwen op een voorgaande lijn.

Voor detailuitleg (in het engels) over de spelregels hebben wij de originle regels in pdf voor u beschikbaar gemaakt.


Play Design basis regels

Play Design wordt gespeeld met een deck kaarten wat bestaat uit 28 witte en 28 zwarte kaarten. Afhanklijk van het type spel wordt er met één of twee decks gespeeld.

De decks bestaan uit 14 aanvallende formaties en 14 verdedigende formaties. De witte en de zwarte decks hebben dezelfde formaties.

De spelvarianten van Play Desing zijn 4 downs (voor 2 - 4 spelers) en 5 possessions (voor 2 spelers).

Het spelverloop van de variant 4 downs is als volgt:

  • Alle spelers (max 4) krijgen 4 kaarten gedeeld. (bepaal vooraf de deler of trek hoogste kaart om dit te bepalen).
  • De speler naast de deler (met de klok mee) gooit als eerste een kaart open voor zich.
  • De spelers erna volgen één voor één door ook een kaart open te spelen, op basis van de kaart van de eerste speler.
  • Spelers moeten dezelfde kleur opgooien als ze die hebben en moeten altijd een tegenovergestelde kaart opgooien in aanval (offense) of verdediging (defense) als ze die van die kleur hebben.
  • Heb je alleen de kleur, dan moet je die opgooien, maar kun je de ronde niet aan de leiding komen. Heb je de kleur ook niet, dan mag je elke kaart opgooien, maar ook dan kom je nooit aan de leiding.
  • De leider van de eerste ronde wordt degene die de volgende ronde als eerste met een kaart uitkomt, deze kaart wordt ook weer open en bovenop de vorige kaart gespeeld.
  • Alleen de degene die de 4e en laatste ronde wint, is winnaar van de hand. Deze speler wordt daarna de deler van 4 nieuwe kaarten per speler.

punten en tikken 4 downs

Om een hand te winnen in een 4 downs spel, zijn er de volgende uitgangspunten:

  • Spelers spelen altijd op basis van de kaart van de speler die als eerste is uitgekomen. Uitkomen kan daarbij altijd zowel met een aanvallende of verdedigende kaart zijn.
  • Je wint de ronde als je kaart een gelijk of hoger aantal heeft EN van tegenovergestelde strategie is.
  • Heb je van een kleur zowel een aanvallende als een verdedigende kaart dan MOET je altijd uitkomen met de tegenovergestelde strategie als van degene die als eerste is uitgekomen.
  • Spelers die na je komen winnen alleen als ze een hogere kaart hebben die ook van de tegenovergestelde strategie is als de startende speler.
  • Uiteindelijk win je de hand pas als je bij de 4e kaart wint. Dit kan doordat jij uitkomt en niemand je verslaat, of dat je met de sterkste kaart wint van iemand anders die uitkomt.

Win je een hand in 4 donwns - play design, dan krijgen de andere spelers 10 yards strafpunten. Je kan dit zelf bijhouden of op de score kaart.

Een tweetal alternatieve en aanvullende regel zijn als volgt:

  • Je kan afspreken te tikken voor extra 10 punten (yards).. Je claimt dan 'first down'. Andere spelers kunnen nu kiezen mee te gaan met extra 10 punten inzet, of te stoppen en hun verlies van de vorige punten te nemen.
  • Je kan als er 2 spelers over zijn kiezen om met 8 kaarten per persoon te spelen, zodat er wat meer tactiek bij komt kijken en iets minder geluk.
basissterkte 5 possessions

5 possessions is een spelvorm wat met 2 spelers wordt gespeeld. Elke speler krijgt een eigen deck (zwart of wit) en verdeeld die in twee stapels, verdedigende kaarten (defense) en aanvallende kaarten (offense).

Er wordt gekozen (of geloot) wie bij de start aanval of verdedigng speelt, en het spelverloop is als volgt:

  • Spelers spelen om beurten aanval en verdediging. Alle kaarten worden goed geschud.
  • De bovenste 4 kaarten worden van de stapel gelegd en in een rijtje van 4, met de volgorde naar eigen inzicht, tegenover elkaar gesloten op tafel gelegd.
  • Om en om worden kaarten opengedraaid, eerst aanval 1e kaart, dan verdediging, dan 2e kaarten, etc.
  • Doel voor de aanval is om de kaarten te winnen, zodat deze open kunnen blijven liggen voor een volgende aanvalslijn. Verdediging wil winnen zodat de kaarten van de aanval gesloten worden.
  • Als aanval na de eerste lijn nog 1 of meer kaarten open heeft, dan wordt er verder gespeeld met een volgende lijn.
  • De kaarten van de aanval blijven liggen (zowel die open zijn of gesloten) kaarten van de verdediging worden allemaal verwijderd en gesloten weggelegd (deze mogen ook niet meer hergebruikt worden.

Het vervolg van het spel heeft voor de aanval 2 specifieke regels.


regels vervolg aanval

De regels waar de aanval zich aan moet houden bij 5 possessions zijn:

  • 1 - Aanval mag op een open kaart bij de volgende lijn niet dezelfde kleur kaart spelen als daaronder.
  • 2 - Aanval moet ook bij geloten kaarten een nieuwe kaart erboven neerleggen / wegleggen, maar deze mag niet gespeeld en geopend worden in het vervolg. (deze aanvalslaan is afgesloten).

De aanval moet dus soms ook kiezen welk type aanval niet gebruikt gaat worden. Het voordeel voor de aanval is dat doordat deze gesloten blijven, de verdediging ook niet weet wat voor type kaart dit is, zodat deze blijft gissen naar de mogelijkhden voor de aanval in en volgende lijn.

Let wel op, omdat er 14 aanvalskaarten en 14 verdedigingskaarten zijn, blijven er op de 4e lijn maar twee opties per speler over.

Play Design 5 possessions vraag spelers om goed op te letten en te beseffen dat het aantal kaarten en kleuren beperkt zijn. Er zijn imemers per kleur maar 3 of 4 kaarten aanval of verdediging. Maak je de juiste inschatting op het juiste moment, dan kun je de tegenstander voor blijven.


Punten en winnen 5 possessions

Als de aanval het tot een 4e lijn weet te maken en deze 4e lijn ook weet te winnen, dan mag deze 20 yards (punten) op het scorecard vooruit zetten. Wint de verdediging door de aanval op tijd te stoppen, dan mag die speler 20 yards vooruit zetten op de scorecard.

De eerste speler die 100 yards haalt (5 posessions winnen x 20 yards score), wint het spel. Echter omdat beide spelers evenveel kans moeten hebben, speelt men beide evenveel in de aanval en verdediging. Het dus kan voorkomen dat er een gelijke 100 wordt gescoord. In dat geval wordt een laatste ronde gespeeld, wel moet je dan tossen of hoge kaart trekken voor de keuze voor aanval of verdediging.

Hieronder de scorecard die je kunt gebruiken voor beide spelvarianten:

playdesign score card



ONZE THEMA'S

 


SPORT MENU

 

 

 


BLOG EN TWEETS

  • SPECIAAL uitgelicht


CONTACT

 

Sport en Spelen overzicht van belangrijke organisaties. Wilt u ook hier op de kaart komen te staan?

Neem contact op via het e-mail formulier voor meer informatie

Heeft u een concrete vraag of wenst u meer informatie over curling of heeft u een wens voor sponsoring of adverteren, neem dan gewoon direct vrijblijvend contact met ons op!

 

icon 3www.sport-en-spelen.nl

icon

The only difference between a winner and a loser is character.

 


SPORT PARTNERS