Formule 1

Uitleg, overzicht en weetjes over de formule 1.

Formule 1 regels<

De Formule 1 is de koningsklasse in de autosport. Er wordt jaarlijks op een verschillend aantal circuits gereden. De FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) is verantwoordelijk voor het organiseren van het formule 1 kampioenschap. Het formule 1 seizoen belooft ook in 2018 weer een spectaculair seizoen te worden. Met Max Verstappen in de Red Bull en misschien wel met titelkansen, Stoffel Vandoorne in de McLaren en ook leuk om de sympathieke (nederlands sprekende) duitser Nico Hulkenberg te volgen in het fabrieksteam van Renault.

Er valt veel te vertellen over autosport, en formule 1 in het bijzonder. Formule 1 heeft een rijke historie en er zijn veel gerelateerde raceklassen die ermee te maken hebben, zoals andere formule wagens en bijvoorbeeld karts. Wij proberen op deze website een zo goed mogelijk en compact overzicht te geven van de regels, en een aantal zaken die je moet weten over de formule 1.


Gewijzigde regelementen F1

Ook in het seizoen 2018 zijn er weer een aantal regelemnstwijzigingen doorgevoerd, waarvan we de belangrijkste en meest opvallende hieronder noemen:

Halo - Dit jaar rijden formule 1 bolides met een cockpitbescherming om ernstige (dodelijke) ongelukken te voorkomen. De zogenoemde Halo is nog wel erg omstreden vanwege de uitstraling en de grote verandering op het principe van 'open wheel' racing

Hypersofts - Dit jaar zijn er meer bandenkeuzes te maken en een nog zachter compound beschikbaar. De Hypersoft band moet de rondetijden weer een stukje naar beneden brengen

21 races - De racekalender is weer wat aangepast en ten opzichte van vorig jaar uitgebreid van 20 naar 21 races.

3 motoren - Er mogen dit jaar maar 3 krachtbronnen vervangen worden zonder dat daarna gridstraffen worden uitgedeeld.

Geen haaievin en t-wing - De haaienvin en t-wing daarbovenop, zoals in 2017 ontstond, is niet meer toegestaan in 2018.

Wil je zelf de ervaring van het echte racen uitproberen, probeer dan de VERNIEUWDE formule 1 klassieker Formula D. Van 2 tot 10 spelers, echt racen tegen elkaar!


formule 1

Het formule 1 kampioenschap

Formule 1 is een sport waarin de kwaliteiten van de coureur samengaan met de kwaliteit van de auto. De beste combinatie van een goede coureur en een goede auto winnen uiteindelijk de meeste races, en daarmee het kampioensschap. Er is om die reden ook een coureurs kampioenschap en een constructeurs kampioenschap. De eerste is in de strijd op de baan natuurlijk het hoofddoel, maar voor autofabricanten en leveranciers van motoren is de tweede ook erg interessant.

De puntenverdeling in het kampioensschap is per race als volgt. De eerste 10 die over de finish komen krijgen in volgorde van 1 t/m 10 de volgende punten: 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1.

Alle punten opgeteld aan het einde van het seizoen bepaald de eindrangschikking en daarmee de uiteindelijke fomrule 1 kampioen.


Kwalificatie Formule 1

Een formule 1 grand prix (GP) wordt in een weekend gehouden. Er worden trainingen gehouden waarbij de afstelling van de auto kan worden getest en aangepast. Daarnaast wordt er een kwalificatie gereden om de startopstelling voor de race te bepalen, en tot slot natuurlijk de race zelf.

De kwalificatie in de formule 1 is bedoeld om de startopstelling te bepalen. Het doel is om een zo snel mogelijke rondetijd neer te zetten. De kwalificatie voor de race gaat als volgt in drie afvalrondes

Q1 - Alle wagens hebben 18 minuten de tijd om op de baan een snelle rondetijd neer te zetten. De 16 snelste rondetijden gaan door naar de volgende ronde. De laatste 6 vallen af en starten de race vanaf plek 17 t/m 22, op volgorde van de uitslag.

Q2 - De overgebleven 16 auto's hebben in tweede sessie 15 minuten om een snelle rondetijd neer te zetten. In deze sessie vallen er weer 6 rijders af, die daarmee de startplekken 11 t/m 16 vullen.

Q3 - De laatste 10 deelnemers strijden in de laatste kwalificatiesessie voor poleposition. De sessie duurt 12 minuten. De coureur met de snelste tijd in deze sessie zal de race vooraan, op pole position, beginnen. De overige deelnemers vullen de overige plekken 2 t/m 10 op basis van de onderlinge rondetijden.

Techniek, motoren en DRS

De techniek in de autosport en zeker in de formule 1 staat wel vaak aan de voorkant van veel ontwikkelingen die later in personenauto's worden doorgevoerd. Zo is bijvoorbeeld het ABS systeem een techniek die uit de autosport komt.

Er wordt tegenwoordig wel rekening gehouden met de kosten, en met beperken van technische zaken zoals actieve vering waardoor de concurentie voor teams met kleinere budgetten gewoon te groot wordt.

Er zijn een tweetal technische onderdelen die zijn ontwikkeld om het racen spannender te maken. Dit zijn het DRS en het ERS-systeem.

DRS staat voor 'Drag Reduction System'. Met dit systeem kan een coureur zijn achtervleugel platter leggen om tijdelijk minder weerstand (drag) te hebben. Hierdoor kan een hogere topsnelheid worden bereikt. Er zijn wel een aantal voorwaarden voor het gebruiken van DRS tijdens een race:

  • DRS mag pas gebruikt worden na de tweede ronde.
  • DRS mag alleen op sommige stukken van het circuit gebruikt worden.
  • DRS mag alleen gebruikt worden bij droog weer.
  • De afstand tot de voorligger moet minder dan 1 seconde zijn.

ERS staat voor 'Energy Recovery System'. Met dit systeem wordt energie opgeslagen die wordt gehaald uit de energie die vrijkomt bij het remmen. Deze energie is door een coureur in te zetten voor een korte extra pk boost van maximaal 6 tot 7 seconde totaal per ronde.


Formule 1 race

De race wordt over een vast aantal ronden per circuit gereden. Het uitgangspunt daarbij is dat de totale lengte van de race 305 km is. De laatste ronde daarin wordt tot aan de finisch afgemaakt. Een race duurt gemiddeld al snel rond de 60 ronden lang. Er is wel een limiet van maximaal 2 uur racetijd, in het geval van veel ongevallen, vertraging en bijvoorbeeld door extreem slecht weer. Een uitzondering op de raceafstand is het stratencircuit van Monaco. Hier is de totale raceafstand 260 km.

 

 

Voor de start van de race worden de rode startlichten 1 voor 1 aangezet. Op het moment dat alle lichten tegelijk uitgaan start de race!

Tijdens de race mogen coureurs pitstops maken, om banden te verwisselen. Het is zelfs zo dat het verplicht is om op twee verschillende sets banden te rijden in een race, dus 1 stop is verplicht. Verder zorgen de pitstops voor nieuwe, en daardoor snellere, banden. De tijd die hiermee weer wordt gewonnen is omvangrijker dan tijd die de vaak supersnelle pitstops duren tijdens de race. Vanaf 2010 wordt er niet meer getankt tijdens de pitstops.

Tijdens de race kunnen er tijdstraffen worden uitgedeeld, bijvoorbeeld bij onregelementaire inhaalacties. De straf kan leiden tot een zogenaamde 'drive through penalty' Dit houdt in dat een coureur de pits in moet, zonder banden te verwisselen.

formule 1 race

De belangrijkste vlaggen die tijdens een race gezwaaid kunnen worden zijn:

  • Rood = Wedstrijd wordt (tijdelijk) afgebroken
  • Geel = Gevaar, snelheid minderen en NIET inhalen
  • Groen = Gevaar is voorbij
  • Blauw = Aanwijzing om snellere deelnemer (met ronde voorsprong) voor te laten
  • Zwart/Wit geblokt = Finishvlag

De winnaar van de race is uiteraard degene die als eerste over de finish komt na alle ronden. De puntenverdeling is hierboven al aangegeven. Alle punten van elke race worden opgeteld voor het wereldkampioenschap, waarmee de wereldkampioen formule 1 jaarlijks wordt bepaald.

Na een race volgt er een huldiging op het podium (traditioneel met Champagne) hier ontvangen de nummers 1, 2 en 3 van de race een beker, en worden de prijzen voor de winnende constructeurs uitgedeeld.


Track limits f1

Met de track limits wordt de uiterste belijning om de racebaan bedoeld. Om een eerlijke race te hebben moet iedereen binnen deze lijnen alle snelle tijden proberen te rijden en elkaar in te halen. De track limits worden met een witte lijn aangegeven, waarbij de regel is dat je niet met 4 wielen over deze lijn mag komen. Echter het probleem met de track limits is vaak het handhaven van straffen hierop. Soms gaat iemand buiten de baan, maar heeft diegene geen echt voordeel van het gaan over de track limits. Maar soms heeft iemand duidelijk voordeel door bijvoorbeeld de baan af te snijden. Het overtreden van de track limits, het buiten de baan gaan, wordt in geval van voordeel door de racedirectie bestraft met een tijdpenalty die na de finsch wordt toegevoegd, bijvoorbeeld 5 of 10 seconden.

Omdat er best veel vragen zijn over de track limit regels en wanneer het overschreiden van track limits nu wel of niet een voordeel geeft, of wanneer het nodig was om een ongeluk te voorkomen, wordt er in de racerij nagedacht over een verbetering van dit systeem.

Formule 1 weetjes

Belangrijke teams die al jarenlang furore maken in de formule 1 zijn:

  • Ferrari (16 wereldtitels)
  • McLaren (9 wereldtitels)
  • Williams (8 wereldtitels)

Lewis Hamilton is de regerend kampioen uit 2017. Dit was zijn 3e wereldtitel na ook 2015 en 2014 te hebben gewonnen

Andere ex-wereldkampioenen die wel nog meerijden (in 2018) zijn:

  • Sebatian Vettel (werd kampioen in Red Bull van 2010 t/m 2013, maar rijdt nu voor Ferrari)
  • Kimi Raikonen (kampioen geweest in 2007)
  • Fernando Alonso (kampioen geweest in 2005 en 2006)

 

Andere grootheden uit de wat moderne tijd van de formulie 1 zijn:

  • Ayrton Senna (wordt gezien als de allerbeste ooit, ondanks maar 3 wereldtitels) Hij overleed op het circuit van San Marino na een crash in 1994.
  • Alan Prost (won 4 keer het kampioensschap en had het vaak in de races aan de stok met Senna)
  • Michael Schumacher (won maar liefst 7 titels en staat bij velen qua talent minimaal zo hoog aangeschreven als Senna).
  • Uit de beginjaren van de formule 1 is Juan Manuel Fangio degene met de meeste titels (5 titels).

En we moeten natuurlijk onze eigen Max Verstappen niet vergeten die al indruk maakt vanaf de eerste dag dat hij in de formule 1 is gaan rijden. In 2018 kan hij met een goede auto zomaar meedoen voor de wereldtitel!


Formule 1 kalender 2018

Hieonder het overzicht van alle formule 1 race data in 2018:

  • 25 mrt - F1 GP Australië - Albert Park
  • 8 apr - F1 GP Bahrein - Sakhir
  • 15 apr - F1 GP China - Shanghai
  • 29 apr - F1 GP Azerbeidzjan - Baku
  • 13 mei - F1 GP - Spanje - Catalunya
  • 27 mei - F1 GP Monaco - Monte Carlo
  • 10 jun - F1 GP Canada - Montreal
  • 24 jun - F1 GP Frankrijk - Paul Ricard
  • 1 jul - F1 GP Oostenrijk - Red Bull Ring
  • 8 jul - F1 GP Groot-Brittannië - Silverstone
  • 22 jul - F1 GP Duitsland - Hockenheim
  • 29 jul - F1 GP Hongarije - Hungaroring
  • 26 aug - F1 GP België - Spa-Francorchamps
  • 2 sep - F1 GP Italië - Monza
  • 16 sep - F1 GP Singapore - Marina Bay
  • 30 sep - F1 GP Rusland - Sochi
  • 7 okt - F1 GP Japan - Suzuka
  • 21 okt - F1 GP Amerika - Texas
  • 28 okt - F1 GP Mexico - Mexico Stad
  • 11 nov - F1 GP Brazilië - Interlagos
  • 25 nov - F1 GP Abu Dhabi - Yas Marina

Banden formule 1

De banden die worden gebruikt worden geleverd door leverancier Pirelli. Hoe zachter de band, hoe sneller de auto is, maar deze zachte banden slijten ook (enorm) snel. Er wordt vaak strategisch met de banden omgegaan. Pirelli heeft de banden goede herkenbare gekleurde markeringen meeggegeven, zodat ook de kijkers goed kunnen volgen wat er voor bandenstrategie wordt gevolgd.

Er zijn (vanaf 2018) maar liefst zeven type banden voor droog weer, in volgorde van de snellere band en snelst slijtende band zijn dat:

  • Hyper soft - Roze markering
  • Ultra soft - Paarse markering
  • Super soft - Rode markering
  • Soft - Gele markering
  • Medium - Witte markering
  • Hard - Baluwe markering
  • Extra hard - Oranje markering

Bij natte weersomstandigheden wordt er met banden gereden met profiel. De keuzes daarin bestaan dan nog wel uit intermidiate banden en full wets, voor de meest natte omstandigehden.


Sportkeuze en plezier

Hieronder een afbeelding van de droogweerbanden die Pirelli beschikbaar stelt aan de teams in de formule 1.

kleuren banden formule 1




ONZE THEMA'S

 

 


SPORT MENU

 

 

 


BLOG EN TWEETS

  • SPECIAAL uitgelicht


CONTACT

 

Sport en Spelen overzicht van belangrijke organisaties. Wilt u ook hier op de kaart komen te staan?

Neem contact op via het e-mail formulier voor meer informatie

Heeft u een concrete vraag of wenst u meer informatie over de formule 1 sport of heeft u een wens voor sponsoring of adverteren, neem dan gewoon direct vrijblijvend contact met ons op!

 

icon 3www.sport-en-spelen.nl

icon

If you have everything under control, you're not moving fast enough.

 


SPORT PARTNERS